تاثیر دما بر روی عمر باتری یو پی اس

تاثیر دما بر روی عمر باتری یو پی اس

تاثیر دما بر روی عمر باتری یو پی اس

همانطور که می دانیم، تمام واکنش های شیمیایی تحت تاثیر دما هستند و باتری برای تولید الکتریسیته به واکنش های شیمیایی نیاز دارد.

به راحتی می توان نتیجه گرفت که دما بر قدرت و عملکرد باتری یو پی اس تأثیر می گذارد، بهترین و مطلوب ترین عملکرد باتری در دمای اتاق است. با تغییر جزئی در درجه حرارت می توان عمر مفید، ظرفیت و عملکرد باتری را تغییر داد.

یو پی اس چیست؟

Ups مخفف  Uninterruptible Power Supply می باشد و معنای فارسی آن یعنی منبع تغذیه بدون وقفه.

در واقع در تعریف یو پی اس می توان گفت یک منبع تغذیه الکترونیکی است که وظیفه آن تامین برق مورد نیاز  بدون وقفه می باشد. بنابراین می توان گفت یو پی اس یک منبع برق بدون وقفه است که می تواند برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کنندگان را با استفاده از انرژی برق ذخیره شده تامین کند.

مهم ترین کارهایی که دستگاه های یو پی اس می توانند انجام دهند این است که با قطع برق شهر بلافاصله و بدون وقفه وارد مدار برق شده و میزان برق مورد نیاز را تامین کنند تا نیازی به خاموش شدن نباشد و حتی نیاز به تنظیم مجدد دستگاه شما وجود ندارد.

وظیفه چنین دستگاه هایی محافظت از وسایل الکترونیکی حساس و مراقبت از آنها در برابر نوسانات برق است.

تاثیر دما بر عمر باتری یو پی اس

زمانی که دما بالا باشد ظرفیت باتری یو پی اس به دلیل کاهش مقاومت داخلی و افزایش متابولیسم شیمیایی افزایش می یابد. اما اگر افزایش دمای باتری برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، باعث کاهش عمر باتری می شود. در دمای بالاتر از 50 درجه سانتیگراد، عملکرد باتری 12٪ افزایش می یابد.

برعکس، دمای پایین باعث افزایش مقاومت داخلی باتری یو پی اس و کاهش سرعت متابولیسم شیمیایی و در نتیجه کاهش ظرفیت باتری می شود.

اگر ظرفیت باتری در دمای 27 درجه سانتیگراد 100٪ باشد، در دمای 18 درجه سانتیگراد، ظرفیت باتری 50٪ کاهش می یابد. در نقطه انجماد، ظرفیت باتری 20٪ کاهش می یابد.

اکثر باتری ها در دمای -20 درجه سانتیگراد کار نمی کنند. به همین دلیل است که باتری ماشین در هوای سرد می خوابد.

در نقطه انجماد به دلیل انجماد محلول های حلال در آب باتری هایی مانند باتری یو پی اس، عملکرد باتری متوقف می شود. در باتری لیتیوم یونی در دمای بسیار پایین، پوشش لیتیومی روی آند ایجاد می شود که باعث کاهش دائمی ظرفیت می شود.

مناسب ترین دما برای کارکرد باتری یو پی اس

بهترین دما برای کارکرد باتری های یو پی اس دمای اتاق است. اگر دما برای مدت طولانی به 30 درجه سانتیگراد برسد، عمر باتری 20 درصد کاهش می یابد.

گرما یکی از دلایل اصلی خرابی باتری و همچنین باتری های یو پی اس است زیرا کارکرد باتری ها را سخت تر می کند. باتری وسیله ای الکتروشیمیایی است که انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

باتری ها تحت تاثیر رطوبت و دما هستند. اگر خیلی گرم یا خیلی سرد نگه داشته شوند، رفتاری خلاف ویژگی های طبیعی خود نشان می دهند. گرمای بیش از حد و شارژ بیش از حد شایع ترین دلایل کاهش عمر باتری هستند.

اگر باتری ها در معرض دمای بیش از حد قرار گیرند، دچار اختلال، تغییر شکل، باد کردن، آتش گرفتن و آسیب جدی به یو پی اس شما می شوند. گرمای شدید می تواند منجر به خوردگی باتری شود که باعث کاهش عمر متوسط ​​انواع باتری ها می شود.

در باتری‌ها، واکنش‌های شیمیایی توسط ولتاژ یا دما انجام می‌شود، بنابراین هر چه باتری داغ‌تر باشد، واکنش‌های شیمیایی درون آن سریع‌تر اتفاق می‌افتد در حالی که افزایش دما می تواند عملکرد باتری یو پی اس را افزایش دهد، اما باعث افزایش ناخواسته سرعت واکنش شیمیایی و در نتیجه کاهش عمر باتری می شود.

واکنش های شیمیایی نامطلوب مانند گازگرفتگی در داخل باتری، خوردگی و غیرفعال شدن الکترودها از عوامل اصلی کاهش چرخه عمر باتری ها هستند. حتی باتری‌هایی که برای واکنش‌های شیمیایی با دمای بالا طراحی شده‌اند، از آسیب حرارتی ناشی از واکنش در سلول باتری مصون نیستند.

بخش های مهم دستگاه های یو پی اس

دستگاه یو پی اس هم مانند سایر لوازم الکترونیکی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که مهم ترین آن بخش ها عبارتند از:

  • یکسو کننده شارژ
  • باتری
  • مبدل DC به AC
  • سوئی

تاثیر دما بر روی عمر باتری یو پی اس

معیارهای خرید باتری یو پی اس :

برای اینکه شما بتوانید با توجه به نیاز تجهیزات الکتریکی خود مناسب ترین و بهترین نوع یو پی اس را خریداری کنید باید به یک سری معیارها ونکات مهم توجه داشته باشید.

مهم ترین معیارهایی که باید در هنگام خرید یو پی اس به آن توجه داشته باشید تا بهترین انتخاب را انجام  دهید عبارتند از:

  1. توان مصرفی مورد نیاز
  2. امکان تنظیم پارامترها
  3. مدت زمان پشتیبانی

 افزایش طول عمر باتری یو پی اس و نگهداری صحیح آن

باتری یو پی اس مانند سایر دستگاه ها عمر مفیدی دارد و عمر مفید یک دستگاه زمانی است که بازده قابل قبولی داشته باشد. بنابراین برای حفظ و افزایش طول عمر باتری های یو پی اس باید نکات مهمی را در نظر گرفته و رعایت کنیم.

قبلا اشاره کردیم که یکی از مواردی که می تواند به افزایش طول عمر باتری یو پی اس کمک کند تاثیر دما بر باتری یو پی اس است. اما این تنها راه افزایش و نگهداری صحیح باتری های یو پی اس نیست.

در ادامه به نکات دیگری برای نگهداری صحیح از باتری یو پی اس اشاره کرده ایم.

  • انتخاب باتری ups و شارژ مناسب
  • بازدید دوره ای باطری UPS
  • استفاده باتری سالم در کنار باتری اسقاط و فرسوده

توصیه انجمن تهویه مطبوع آمریکا در مورد دمای نگهداری باتری یو پی اس

انجمن مهندسان سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع آمریکا (ASHRAE) توصیه می کند دمای کاری تجهیزات IT مانند انواع UPS و باتری UPS بین 20-25 درجه سانتیگراد (68-77 درجه فارنهایت) باشد و دامنه دمای مجاز برای این تجهیزات 15-32 درجه سانتیگراد (59-90 درجه فارنهایت) است.

یو پی اس در محدوده دمای مجاز و حتی بیشتر از آن نیز به کار خود ادامه خواهد داد، اما هرچه از دمای محیط 25 درجه سانتیگراد (77 درجه فارنهایت) دورتر شوید ، عمر تجهیزات الکترونیک شما کاهش پیدا می کند. به طور خاص در مورد باتری های یو پی اس ، یک قانون کلی که باید به خاطر بسپارید که تقریباً برای هر 10 درجه سانتی گراد (18 درجه فارنهایت) بالاتر از دمای محیط 25 درجه سانتیگراد (77 درجه فارنهایت) ، عمر باتری 50 درصد کاهش می یابد.

6 نکته مهم خرید یو پی اس

  • یکی از مهم ترین نکاتی که در خرید یو پی اس باید در نظر گرفته شود توان مورد نیاز توان مصرفی می باشد. در واقع باید توان مصرفی دستگاه هایی که قرار است به یو پی اس شما متصل شوند را محاسبه نمایید. توان مصرفی وسایل برقی با واحد مقیاس وات اندازه گیری شده و معمولا بر روی دستگاه های برقی این توان ذکر شده است. توجه داشته باشید که باید توان یو پی اس شما از مجموع توان مصرفی مورد نیازتان بیشتر باشد.
  • دومین مساله ای که باید در نظر گرفته شود، امکان تنظیم پارامترها است. دستگاه های یو پی اس دارای پارامترهای متفاوتی می باشند که به منظور عملکرد درست دستگاه باید توسط یک متخصص به درستی تنظیم گردند. در بعضی از این دستگاه ها تنظیم پارامترها توسط خود کارخانه تولیدکننده دستگاه تنظیم می گردد. مدل های دیگری از یو پی اس هستند که تنظیمات توسط کاربر انجام می شود این پارامترها شامل جریان شارژ و درصد over load می باشد.
  • در یو پی اس ها میزان زمان پشتیبانی یا همان زمان بک آپ نیز حائز اهمیت می باشد. یو پی اس به منظور تامین برق در زمان قطعی برق مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز به باطری دارد، در نتیجه مهم است که بدانید چه مدت می توان از یو پی اس انتظار تامین برق داشت. در صورتی که از یو پی اس های با توان بالا استفاده کنید لازم از باطری یو پی اس را به صورت اکسترنال و داخل کابینت باطری استفاده کنید که این مورد را نیز برای خرید می بایست مد نظر داشته باشید.
  • یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب و بررسی نوع آنها از نظر آفلاین یا آنلاین بودن یو پی اس آن ها است و برای توان های پایین از یو پی اس های آفلاین و برای توان های بالا از یو پی اس های آنلاین استفاده می شود. در مواردی که نیاز به تغییر ولتاژ و فرکانس برق می باشد یو پی اس های Double Conversion توصیه می شود.
  • همچنین تعداد باتری ها نیز در کاربرد یو پی اس بسیار مهم است. هرچه تعداد باتری ‌ها بیشتر باشد، شما می توانید زمان برق دهی بیشتری داشته باشید. آپ تایم بالا، مخصوصاً در تابستان می تواند مشکلات ناشی از نوسانات و قطعی های مکرر را حل کند.
  • در نهایت به گارانتی و خدمات پس از فروش یو پی اس ها می بایست دقت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش شرکت پویا توسعه افزار با شماره ی ۸۸۳۴۳۴۰۰ و
۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ در ارتباط باشید.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 1 =