تاریخچه تکنولوژی های خورشیدی در دنیا

تاریخچه تکنولوژی های خورشیدی در دنیا

تاریخچه تکنولوژی های خورشیدی در دنیا

تاریخچه فناوری های خورشیدی در جهان: نیروگاه های حرارتی سهموی که بیست سال از عمرشان می گذرد و نسل جدید آن، نیروگاه های هلیواستات، مانند نیروگاه هایی که چند سال پیش در اسپانیا و آمریکا راه اندازی شده اند، هنوز مورد توجه هستند.

انرژی خورشیدی یک منبع اساسی از انرژی تجدیدپذیر است و بسته به نحوه جذب و توزیع انرژی خورشیدی یا تبدیل آن به برق خورشیدی، فناوری‌های آن به دو دسته خورشیدی غیرفعال و خورشیدی فعال تقسیم می‌شوند. تکنیک‌های خورشیدی فعال شامل استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک، انرژی خورشیدی متمرکز و گرمایش آب خورشیدی برای مهار انرژی است. تکنیک‌های غیرفعال خورشیدی شامل جهت‌دهی ساختمان به سمت خورشید، انتخاب موادی با جرم حرارتی مطلوب یا دارای خصوصیات پراکندگی نور و طراحی فضاهایی است که به‌طور طبیعی هوا را به گردش درمی‌آورند.

تاریخچه تکنولوژی های خورشیدی در دنیا

یکی از بهترین تکنولوژی های دنیا آینده این نیروگاه ها نزدیک به 25 درصد راندمان الکتریکی دارند و علاوه بر هزینه های بالای نگهداری به دلیل استفاده از توربین های بخار استرلینگ، از گرمای تولید شده توسط توربین خود استفاده نمی کنند.

همچنین تولید کمتر از ده مگاوات صرفه اقتصادی ندارد و اجرای آنها سالها طول می کشد. شرکت تحقیقات الکترونیک فطروسی در مورد این نیروگاه‌ها تحقیقات مفصلی انجام داده است.

نیروگاه های حرارتی توزیع شده استرلینگ که از اوایل سال ۲۰۱۱ به بازار وارد شده اندنیز یکی از برترین تکنولوژی های موجود محسوب می شوند. آنها هم قریب ۲۵‌ درصد راندمان الکتریکی دارند ولی به دلیل استفاده از توربینهای بخار استرلینگ در کانوندیش، از صدای زیاد و عمر کوتاهی برخوردارند.

از معایب دیگر این سیستمها می توان به قیمت غیر رقابتی آنها اشاره کرد.

تاریخچه تکنولوژی های خورشیدی در دنیا

سلول های فتوولتائیک که برخی از سازندگان ادعا می کنند در دمای 20 درجه راندمان آنها را تا 18 درصد افزایش داده اند، در عمل به دلیل تغییرات زیاد راندمان نسبت به تغییرات دما، مشروط بر اینکه همیشه با ردیاب های دوبل رو به خورشید باشند. آنها بیش از 15٪ کارآمد نیستند. این در حالی است که متوسط ​​بازده آنها بدون ردیاب کمتر از 10 درصد است. این سلول ها تقریباً به آخرین سال های عمر خود رسیده اند.

در سال‌های اخیر، رقابت شدیدی بین محققان وجود داشته است تا بتوانند ماژول‌هایی بسازند که در آن به جای استفاده از سطح وسیعی از ویفر با راندمان پایین، مانند سلول‌ها فتوولتائیک ها رایج هستند، نور را روی ویفرهای کوچک متمرکز می کنند تا بتوانند عمق نفوذ آن را افزایش دهند و از این طریق امکان نفوذ نور به لایه های مختلف ویفرهای انباشته را فراهم کنند. این فناوری منجر به تولید ماژول های فتوولتائیک غیر متمرکز شده است.

اگرچه این سلول‌ها در حال حاضر گران‌تر از سلول‌های فتوولتائیک هم‌قدرت هستند، اما از یک سو قابلیت ارزان‌تر شدن سریع را دارند و از سوی دیگر، به دلیل بازدهی مضاعف، به نیمی از سطح مورد نیاز سلول‌های فتوولتائیک نیاز به نصب شدندارند.

یکی از اولین شرکت هایی که در سال 2011 موفق به ارائه این فناوری شد، ایزوفوتون در پارک فناوری اندلس در جنوب اروپا است که اتفاقا مرکز تحقیقات شرکت اسپانیایی تاسیس مرکز تحقیقات فیطروسی در نزدیکی این شرکت و در همان پارک فناوری را دارد.

تاریخچه تکنولوژی های خورشیدی در جهان

تاریخچه تکنولوژی های خورشیدی در جهان

دولت اسرائیل در یک برنامه تحقیقاتی بزرگ و همزمان با تحقیقات مرکز تحقیقاتی فیترو در این زمینه، سیستم هلیوستات دیش جدیدی را طراحی کرده است که می تواند پس از افزایش ششصد برابری قدرت، نور خورشید را مستقیماً روی ویفرهای چند اتصالی متمرکز کند.

اگرچه راندمان الکتریکی این سیستم در زمان نگارش این مقاله (17 آگوست 2010) 20.45 درصد است، اما جذابیت آن به حدی است که دولت چین تصمیم به خرید 8900 عدد از این ظروف هلیواستات چند اتصالی برای ساخت دو عدد گرفت.

نیروگاه ها ده مگاوات در استان گانسو و برای دو شهر Jiayuguan و Chincheng خریداری کنید. در یک توافق موازی، دولت چین متعهد شده است در صورت موفقیت این دو پروژه، ظروف فوق را برای شهرهای دیگر خریداری کند.

مرکز تحقیقات فطروسی سال هاست که برای دستیابی به این فناوری تلاش می کند و امیدوار است با 1 درصد بازدهی بیشتر از آن استفاده کند. به مناسبت عید نوروز 1391 خورشیدی در پارک فناوری ارائه می شود.

خرید یو پی اس _ باطری یو پی اس _ پویا توسعه افزار _ استابلایزر _ یو پی اس آنلاین _ یو پی اس آفلاین 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =