تفاوت استابلایزر با محافظ برق

تفاوت استابلایزر با محافظ برق

تفاوت استابلایزر با محافظ برق

امروزه به دلیل افزایش شدید قیمت لوازم برقی و لوازم خانگی اعم از یخچال، تلویزیون، کولر و … از یک سو و نوسانات مکرر و قطعی برق به ویژه در فصل تابستان که وضعیت جدی را به همراه دارد. تهدیدی برای عملکرد و سلامت این دستگاه است.

تفاوت استابلایزر با محافظ برق

توجه عموم مردم بیش از پیش معطوف به تهیه محافظ و تثبیت کننده یا تثبیت کننده ولتاژ است. به احتمال زیاد، از خود می پرسید که کدام وسیله برای شما مفیدتر است، محافظ برقی یا تثبیت کننده؟ یا ممکن است تصمیم به تهیه محافظ برقی برای تجهیزات گران قیمت و گران قیمت مانند کولر، یخچال، کامپیوتر و … داشته باشید و اطلاعات کافی در مورد استابلایزر یا تثبیت کننده جریان نداشته باشید.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر یا ترانس اتوماتیک به عنوان یک قطعه الکترونیکی با قرار گرفتن در مسیر جریان های الکتریکی ورودی به بهترین نحو می تواند تداخلات و عیوب برق نوسان و متناوب شهری را برطرف کند.

این عمل باعث می شود جریان ورودی بدون مشکل وارد دستگاه های الکترونیکی و الکتریکی شده و هیچ گونه مشکلی بر روی آنها مشاهده نشود.

نوع ساخت استابلایزر به شکلی است که صدا ندارد و به دلیل استفاده از بهترین استانداردهای روز دنیا عملکرد خود را به بهترین شکل نشان می دهد. استابلایزر قادر است از وسایل الکترونیکی در برابر مشکلاتی مانند آتش سوزی ناشی از نوسان جریان الکتریکی محافظت کند.

شرایطی که باعث می شود با جلوگیری از ورود عیوب، طول عمر دستگاه ها افزایش یابد و تجهیزات دیجیتال در روند کارکرد آنها اختلالی ایجاد نکنند.

وجود نوسانات برق، چندین بار قطع و وصل، صداهای مختلف و مشکلات دیگر مانند رعد و برق ممکن است قسمت هایی از دستگاه ها را که دارای ارزش بالایی هستند مانند کمپرسور و موتور را هدف قرار داده و با صرف هزینه تعمیر کنند. با بالاها همراه باشید.

محافظ برق چیست؟

محافظ ولتاژ و محافظ برق که امروزه فروش بالایی دارند از دیگر تجهیزات تعمیر و نگهداری به شمار می روند که با قطع جریان و ولتاژ می توانند از آسیب به تجهیزات الکترونیکی جلوگیری کنند.

عملکرد این دستگاه به این صورت است که با بررسی ولتاژ ورودی، در مواقعی که ولتاژ برق به میزان قابل توجهی افت می کند و به زیر 175 می رسد و یا زمانی که جریان و ولتاژ به بالای 245 می رسد، برای جلوگیری از آسیب به طور خودکار ولتاژ را قطع می کند و از صدمه به تجهیزات جلوگیری خواهد کرد.

تفاوت استابلایزر و محافظ برق

به احتمال زیاد با عملکرد محافظ برق آشنا هستید. برق مصرفی همیشه دارای نوسانات ولتاژ می باشد مخصوصاً در ساعات اوج مصرف و یا در تابستان که مصرف به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

همچنین ممکن است به دلیل مشکلات فنی که در نیروگاه ها پیش می آید، برق حتی در ساعات دیگر دارای نوسانات ولتاژ باشد. رعد و برق ناگهانی، مکرر و شدید نیز می تواند به تجهیزات شما آسیب برساند.

لوازم خانگی و تجهیزات الکتریکی به گونه ای ساخته شده اند که می توانند تا 8 درصد افزایش ولتاژ و تا 10 درصد کاهش ولتاژ را تحمل کنند، اما اگر ولتاژ تغییر کند اگر خارج از این محدوده باشد چطور؟ متاسفانه در تغییرات شدید ناگهانی دستگاه شما می سوزد.

با توجه به خطر بالای این اتفاق و آسیب های جدی که در این شرایط به دستگاه ها وارد می شود، بسیاری از تولیدکنندگان سوخت و آسیب ناشی از نوسانات برق را در خدمات گارانتی خود پوشش نمی دهند. راه حل چیست؟

در واقع یکی از در دسترس ترین و ارزان ترین راه حل ها استفاده از محافظ برق است. در صورت تغییرات شدید ولتاژ، محافظ جریان را قطع کرده و پس از تثبیت ولتاژ با تاخیری کوتاه مجددا وصل می کند.

اما تثبیت کننده چیست؟ استابلایزر بدون قطع برق مشکل شما را حل می کند. این دستگاه تغییرات ولتاژ را برای شما جبران کرده و با ولتاژ پایدار و ثابت وارد دستگاه می شود. در واقع، همانطور که از نامش پیداست، تثبیت کننده یک تثبیت کننده ولتاژ است.

 

استابلایزر یا محافظ برق| مهمترین تفاوت محافظ برق و استابلایزر

محافظ برق یا استابلایزر؟ کدام یک را انتخاب کنیم؟

به احتمال زیاد شما با اصطلاحات رایجی مانند سوزاندن یا نیمه سوزان آشنا هستید. نوسانات شدید و ناگهانی معمولاً منجر به سوختن تجهیزات و لوازم الکتریکی می شود، اما تغییرات جزئی و مداوم ولتاژ برق که در واقع اجتناب ناپذیر است، ممکن است باعث سوختن دستگاه شما شود.

جالب است بدانید که گارانتی ها اغلب شامل سوختن جزئی نمی شوند. محافظ ولتاژ وسیله ای است که از سوختن دستگاه در هنگام قطع برق جلوگیری می کند، اما تثبیت کننده ولتاژ یا تثبیت کننده ولتاژ وسیله ای است که علاوه بر محافظت در برابر سوختن، از نیمه سوختگی نیز محافظت می کند.

در واقع اگر از تثبیت کننده دستگاه استفاده می کنید، با یک تیر دو هدف را هدف قرار می دهید.

استابلایزر و طول عمر دستگاه

استابلایزرها ولتاژ ورودی دستگاه را ثابت نگه می دارند و ولتاژ پایداری به دستگاه می دهند، بنابراین می توان پیش بینی کرد که در صورت استفاده از تثبیت کننده ولتاژ نسبت به سایر موارد عمر دستگاه بیشتر خواهد بود. با جلوگیری از سوختن دستگاه، طول عمر آن را افزایش می دهد، اما منطقی است که اثر تثبیت کننده بیشتر باشد. استابلایزرها مزیت دیگری نیز دارند، بدیهی است که بازدهی و راندمان وسایل برقی از جمله لوازم خانگی در صورت استفاده از ولتاژ ثابت و ثابت بیشتر است.

 تفاوت قیمت استابلایزر و محافظ برق

با کمی جستجو در اینترنت و سایت های فروش آنلاین یا سایت های معرفی شرکت ها و مراکز فروش محافظ و استابلایزر می توان به تفاوت قیمت بسیار زیاد و چشمگیر این تجهیزات پی برد.

در حالی که قیمت محافظ ها به ندرت به صد هزار تومان به بالا می رسد، اما در مورد استابلایزرهای خانگی حتی استابلایزرهای ایرانی، قیمت ها بالاتر است و ممکن است قیمت ها به چند میلیون تومان هم برسد. در مورد انواع استابلایزر صنعتی و استابلایزر سه فاز نیز این رقم به راحتی به بالای ده میلیون تومان می رسد.

اما از نظر فنی و مهندسی، استابلایزر مقرون به صرفه است و می توان آن را توجیه اقتصادی دانست.

این دستگاه خطر آسیب دیدن تجهیزات شما را کاهش می دهد، عملکرد و کارایی دستگاه ها و تجهیزات الکترونیکی شما را بهبود می بخشد و همچنین زمینه را برای صرفه جویی در مصرف فراهم می کند.

تفاوت قیمت استابلایزر و محافظ از نظر فنی کاملاً توجیه می شود منطقی است زیرا محافظ ها مدارهای الکتریکی ساده هستند اما مدار داخلی استابلایزر پیچیدگی بیشتری دارد و این دستگاه از میکروکنترلر و ترانس برای جبران نوسانات ولتاژ تشکیل شده است.

در پایان

گاهی اوقات در برخی مناطق به عنوان مثال در مناطق تابستانی و گرمسیری که با نوسانات ولتاژ برق شهری مواجه می شویم، خاموش شدن سیستم های سرمایشی می تواند باعث آزار کاربران شود.

این ویژگی در استابلایزر قرار می گیرد که می تواند با حفظ ولتاژ مورد نیاز در این شرایط از خاموش شدن تجهیزات جلوگیری کند. بررسی تفاوت های محافظ و تثبیت کننده ولتاژ نشان می دهد که با وجود هزینه های بالاتر استابلایزرها برای خرید و نگهداری، گزینه ایده آلی برای استفاده است.

جهت آگاهی و ثبت سفارش می توانید با شماره های ۸۸۳۴۳۴۰۰ و ۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هشت =