سولفاته شدن باتری یو پی اس + روش نگهداری از باتری یو پی اس

سولفاته شدن باتری یو پی اس

سولفاته شدن باتری یو پی اس

باتری یو پی اس  طراحی شده برای دستگاه های یو پی اس مدل های مختلفی دارند که در این میان فقط باتری های سربی سولفاته می شوند.

سولفاته شدن باتری یو پی اس بیشتر زمانی اتفاق می افتد که الکترولیت های باتری انتخاب شده برای UPS شروع به از بین رفتن می کنند. با گذشت زمان و سولفاته شدن سرب باتری های یو پی اس، کریستال های داخل باتری بزرگ و بزرگتر می شوند. این باعث می شود که کریستال ها سخت شده و دیسک سربی داخل باتری را بپوشانند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، پوشش عملکرد کلی و ظرفیت ذخیره سازی باتری یو پی اس کاهش می یابد و باعث سولفات شدن باتری یو پی اس و آسیب آن می شود.  اگر باطری UPS سولفاته شده تعمیر نگردد به مرور زمان باطری به طور کامل از خراب میشود.

در این حال مواد فعال دیسک، دیگرجریان دشارژ رانمیتواند تحمل کند و مانند سدی در مقابل شارژ دوباره باطری بوده و در نتیجه باطری UPS از کار می افتد.

 باتری یو پی اس به چه دلیلی سولفاته می شود؟

موقعی که باتری یوپی اس به صورت دشارژ شده انبار گردد و یا برای بیشتر از شش ماه انبار گردد.

باتری ups بیش از حد شارژ گردد.

میزان الکترولیت پایین باشد.

پیشگیری از سولفاته شدن باتری ups:

میزان الکترولیت باطری دستگاه ups به خوبی بازدید شود.

محکم بودن سر باطری بررسی شود.

رویه خورده شده قطب باتری پاک شود.

شارژ سیستم یو پی اس بررسی گردد.

هر سال 2 بار یو پی اس را از برق شهری کشیده تا باتری ها دشارژ و شارژ شوند.

یو پی اسی با توان و تکنولوژی مناسب برای سیستم مصرفی انتخاب گردد.

با دارا بودن یوپی اس مناسب میزان دشارژ باتری یو پی اس هم قابل کنترل خواهد بود . یعنی دستگاه یوپی اس کلاً باطری ها را دشارژ نمی کند بلکه برابر استاندارد دشارژ باطری ، بعد از هشدار به کاربر شبکه را قطع می کند.

راه های پیشگیری از سولفاته شدن باتری یو پی اس

برای جلوگیری از سولفاته شدن باتری یو پی اس موارد زیر باید رعایت شود:

  1. بازدید درست و صحیح میزان الکترولیت های باتری یو پی اس
  2. بررسی کردن استحکام و محکم بودن باتری یو پی اس
  3. پاک کردن رویه خورده شده قطب باتری
  4. بررسی کردن شارژ سیستم یو پی اس
  5. انتخاب یو پی اس با توان و تکنولوژی مناسب برای سیستم مصرفی

راه های پیشگیری از سولفاته شدن باتری یو پی اس

باتری دستگاه یو پی اس بایستی بصورت اصولی انبار شود

تمامی باتری هایی که برای دستگاه های یو پی اس در کارخانه های خاص تولید می شوند با شارژ 30 درصد روانه بازار می شوند. یعنی وقتی باتری مورد نیاز دستگاه یو پی اس خود را خریداری می کنید، 30 درصد شارژ دارد.

باتری یو پی اس معمولاً هر ماه افتی در حدود 3 ولت را تجربه می کنند که معمولاً 6 تا 9 ماه در باتری های اسیدی مهر و موم شده دوام می آورند.

با توجه به سولفات بودن باتری یو پی اس بیشتر در داخل باتری های سرب اتفاق می افتد و علت آن تجزیه الکترولیت ها است. بنابراین برای نگهداری باتری یو پی اس باید از اصول صحیح استفاده کنید. برای دانستن بیشتر درباره باتری یوپی اس و روش های نگهداری آن روی لینک کلیک کنید.

دلایلی کاهش کارایی و خرابی باتری یو پی اس

از مهم ترین دلایل که باعث کاهش کارایی و خرابی باتری یو پی اس می شوند عبارتند از:

  • دمای نامناسب که برای نگهداری باتری در نظر گرفته شده است( کمتر از ۲۰ درجه و بیشتر از ۳۰ درجه)
  • شارژ کردن بیش از اندازه باتری یو پی اس
  • دشارژ شدن بیش از حد باطری های دستگاه یو پی اس
  • ورود برق متناوب یا همان ریپل برق متناوب
  • اتصال دادن دو قطب مثبت و منفی باتری

چگونگی تشخیص باتری یو پی اس

بیشتر یو پی اس‌ها دارای نشانگرها و LED‌هایی هستند که وضعیت باتری را نشان می‌دهند. در صورتی که باتری خراب باشد، ممکن است نشانگرها یا LED‌ها به درستی عمل نکنند یا خاموش باشند. بنابراین، بررسی نشانگرها و LED‌ها و مقایسه آنها با راهنمای تولید کننده می‌تواند نشان دهنده خرابی باتری باشد. یکی از روش‌های متداول برای تشخیص خرابی باتری یو پی اس، بررسی زمان پشتیبانی باتری است. زمانی که باتری سالم است، باید بتواند دستگاه را به مدت مشخصی (معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت) تامین برق کند. اگر زمان پشتیبانی باتری به طور قابل توجهی کاهش یافته یا بسیار کوتاه شده است، احتمالاً نشانگر خرابی باتری است.

با استفاده از ولت‌متر یا دستگاه اندازه‌گیری ولتاژ، می‌توانید ولتاژ باتری را اندازه بگیرید. اگر ولتاژ باتری به طور معمول در محدوده‌ی قابل قبول تولید کننده نباشد، احتمالاً خرابی باتری وجود دارد. می‌توانید باتری را با استفاده از تستر باتری یUPS (UPS battery tester) بررسی کنید. این دستگاه‌ها به شما امکان می‌دهند وضعیت باتری را تست کنید و نتایج آن را به شما نشان می‌دهند. برخی از تسترهای باتری قادر به تست باتری‌های یو پی اس هستند و با خواندن دقیق وضعیت باتری، می‌توانید خرابی آن را تشخیص دهید. در نهایت، در صورتی که شک به خرابی باتری یو پی اس دارید، بهتر است به تولید کننده یا تعمیرکار مجاز مراجعه کنید. آنها با استفاده از تجهیزات و دانش فنی خود، می‌توانند باتری را تست کنند و به شما راهنمایی لازم را برای تعمیر یا تعویض باتری بدهند.

کلام پایانی

با توجه به تمام موارد و نکاتی که در مطالب بالا مبنی بر سولفاته شدن باتری یو پی اس به آن ها اشاره کرده ایم مهم ترین مسئله که باعث این اتفاق می شود همان دشارژ بیش از اندازه باتری یو پی اس می باشد که باعث مقاومت داخلی باتری شده و در نتیجه موجب خرابی باتری می شود.

شما دوستان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید یو پی اس با مشاوران ما در پویا توسعه افزار از طریق تلفن های ۸۸۳۴۳۴۰۰ و ۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =