یو پی اس مناسب برای ماشین آلات اتوماسیون چیست ؟

یو پی اس مناسب برای ماشین آلات اتوماسیون چیست ؟
مهم ترین وظایف یو پی اس به شرح زیر می باشد:
  • مهیا نمودن توان الکتریکی بدون وقفه
  • جلوگیری کردن از از اختلالات و نوسان برق
  • ثابت نگه داشتن سطح ولتاژ و فرکانس

هنگامی که برق به طور ناگهانی دچار نوسان می شود. سیستم یو پی اس از آسیب دیدن سیستم های الکترونیکی جلوگیری می کند و آنها را در برابر تغییرات ولتاژ و قطع برق محافظت می کند.

هدف اصلی یک دستگاه یو پی اس تامین برق بدون وقفه برای دستگاه هایی است که محافظت می کند.

یو پی اس های کوچک معمولا یک باتری در داخل خود دارند که در صورت داشتن برق معمولی شارژ می شود. در صورت قطع برق یا افت ولتاژ و زمانی که ولتاژ کمتر از مقدار تعیین شده باشددر صورت داشتن برق معمولی شارژ می شود.

UPS به طور خودکار واحد منبع تغذیه را از برق به باتری داخلی تبدیل می کند. این در حدود یک یا دو میلی ثانیه اتفاق می افتد. بنابراین، کامپیوتر متوجه قطعی برق نمی شود و بنابراین به کار خود ادامه می دهد.

اجزای داخی یوپی اس 

۱) اینورتر:

اغلب مصرف‌ کننده ‌ها از جریان برق شهری تغذیه می‌ شوند. و در هنگام قطع شدن برق ، لازم است تا توان الکتریکی ذخیره شده در باتری به جریان متناوب تبدیل گردد و به مصرف برسد ؛ این کار در یو پی اس ها ، بر عهده بخشی به نام اینورتر است.

۲) باتری و شارژر باتری:

پس از استفاده از توان الکتریکی باتری در زمان قطعی برق ، ذخیره باتری نیازمند به شارژ مجدد می باشد.

شارژ مجدد باتری یو پی اس به کمک مدار شارژ یو پی اس در موقع اتصال مجدد شبکه برق انجام می ‌شود. نوع باتری یو پی اس ها ، سیلد اسید و نیکل کادمیوم می باشد.

یوپی‌اس‌ها از نظر عملکرد درونی اکثرا به سه دسته طبقه ‌بندی می‌شوند :

  1. دارای عملکرد کشیک انفعالی یا همان آفلاین
  2. دارای تبدیل دوطرفه یا همان آنلاین
  3. به صورت تعامل با خط یا همان لاین اینتراکتیو

اتوماسیون صنعتی یا روباتیزه کردن (Industrial Automation) به معنی بهره بردن از ابزارهای کنترلی (مثلاً کامپیوتر) به جای انسان با هدف هدایت و کنترل ماشین آلات صنعتی و پروسه‌ های تولید می باشد. اتوماسیون به استفاده کردن از سامانه‌های کنترل (برای مثال کنترل عددی ، کنترل منطقی قابل برنامه ریزی ، و سایر سیستم‌های کنترل صنعتی ، مکانیکی و الکترونیکی ) به کمک رایانه ها برای پایش خط تولید گفته می ‌شود ؛ که قصد آن ، کم کردن نیاز به دخالت انسان است.

اتوماسیون از لحاظ لغوی به معنای “کنترل و هدایت دستگاهی به صورت خودکار” است. در صنعت امروزی هدف کنترل رسیدن به معنای کامل لغت اتوماسیون می باشد ولی به دلایل مختلف ، این هدف ، امکان پذیر نمی باشد و در اکثر مواقع ، یک سیستم نیمه خودکار وجود دارد که قسمتی از کنترل بواسطه اپراتور و قسمتی از آن توسط سیستم کنترل تعبیه شده انجام می گیرد.

از مهمترین ارکان تولید صنعتی ، اتوماسیون می باشد که تا پیش از پیدایش آن ، از دستگاههای گوناگونی به منظور کنترل خطوط تولید استفاده می کردند که هر کدام به شکل مجزا عمل می کردند و در آنان ، محدودیت ها و مشکلات زیادی نیز موجود بود. هدف از اتوماسیون سازی و بهره گیری از روبات ، افزایش دادن کارایی تجهیزات صنعتی و تولیدی است. هماهنگی و تناسب بین دستگاه ها و روبات ها و ایجاد شبکه در یک نظام تولید ، نتیجه بهره گیری از فناوری اتوماسیون می باشد.

 

یو پی اس مناسب برای ماشین آلات اتوماسیون چیست ؟

یو پی اس مناسب برای ماشین آلات اتوماسیون چیست ؟

 

سیستم صنعتی اتوماسیون مسئولیتی بیشتر از کنترل فرایند تولید را بر عهده دارد که بواسطه کارشناسان مربوطه تنظیم شده و عبارت می باشد از:

  1. تبادل اطلاعات میان قسمت های گوناگون تولید
  2. برقرار نمودن استراتژی های کنترلی در کارخانه
  3. بوجود آوردن یک واسطه میان کاربر و مجموعه تحت کنترل

فرایندهای تولید سیستم های اتوماسیون

سیستم صنعتی اتوماسیون دارای دو فرایند تولید می باشد که عبارتند از :

  1.  فرایندهای پیوسته (واگرا) از قبیل پالایش، غذائی و …
  2.  فرایندهای گسسته (همگرا) از قبیل خودرو، لوازم خانگی و …

فرآیند تولید با توجه به نوع محصول به سه قسمت تقسیم می شود از جمله : تولید، بسته بندی و توزیع که مهمترین آن فرآیند تولید است.

انجام عملیات ساخت پایه بر روی ربات ها، از اندازه گیری کیفیت مواد اولیه تا مدیریت و برش، فرآوری محصول نهایی و تست های کنترل محصول نهایی. پایه های ثابت این بخش در اکثر خطوط تولید می باشد. اما تمامی محصولات و محصولات در پایان فرآیند تولید نیاز به بسته بندی دارند و باید تحت نظارت نیروی انسانی قرار گیرند زیرا عواملی مانند سهولت استفاده، زمان مصرف، مسائل بهداشتی و … بر کیفیت محصول و توزیع فروش آن تاثیر می گذارد . بخش توزیع هم از زمان قرار دادن محصولات در کامیون ها شروه و تا تحویل محصول در فروشگاه ها صورت می گیرد می شود.

سیستم صنعتی اتوماسیون حتی در سطوح مدیریتی تولید نیز دارای نقش مهمی می باشد. این کار بواسطه واسط های ماشین انسان (HMI) انجام می شود ؛ زیرا افزون بر کنترل سیستم ، جمع آوری ، هماهنگ سازی اطلاعات و نمایش آن در سطوح گوناگون مدیریتی راحت تر صورت می گیرد. کنترل سیستم بواسطه HMI از راه دور به سادگی امکان پذیر می باشد.

یو پی اس مناسب برای ماشین آلات اتوماسیون چیست ؟

اجزای کنترل در یک سیستم اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون (خودکاری) از سه بخش اساسی ساخته شده است که عبارتند از:

  1. اندازه‌گیرها
  2. کنترل کننده
  3. محرک‌ها

۱) اندازه‌گیرها: اندازه‌گیرها در حقیقت چشم سیستم‌های کنترل به حساب می آیند و با کمی سازی مقادیر فرایندی کنترل کننده را از وضعیت موجود در فرایند آگاه می سازند ؛ لذا کنترل کننده فرمان مورد نیاز را به محرک به منظور کنترل فرایند و رسیدن به نقطه تنظیم مورد نظر ارسال می‌نماید. هر دستگاه اندازه‌گیری شامل سه جزء اساسی سنسور، ترانسدیوسر و ترانسمیتر است.

– سنسور (Sensor: قطعه‌ای می باشد که به پارامترهای فیزیکی همچون حرکت ، حرارت ، نور، فشار، الکتریسیته، مغناطیس و سایر حالات انرژی حساس می باشد و به موقع تحریک آنان از خود عکس العمل نشان می ‌دهد و برای این عکس العمل ، نیازی به انرژی خارجی نیست.

– ترانسدیوسر (Transducer: قطعه‌ای می باشد که وظیفه تبدیل کردن حالات انرژی به یکدیگر را برعهده دارد ، سنسور ، پارامتر مورد اندازه ‌گیری را به ترانسدیوسر تحویل می‌ دهد ، در گام بعد ترانسدیوسر آن را به یک سیگنال قابل درک برای کنترلر تبدیل می نماید لذا به منظور انجام دادن این تبدیل ، نیازی به یک منبع انرژی خارجی دارد.

ترانسمیتر (Transmitter) : وسیله‌ای می باشد که یک سیگنال خروجی ترانسدیوسر را به سیگنال استاندارد قابل انتقال تبدیل می ‌کند. از معروفترین استانداردهای ترانسمیترها می‌توان به استاندارد ۴ تا ۲۰ میلی آمپر و ۰ تا ۱۰ ولت اشاره کرد.

۲–  کنترل کننده: بخش دوم ابزاردقیق بخش کنترل است. کنترل عبارت می باشد از سوق و نگهداری یک یا چند فرایند به وضعیت یا وضعیت‌های مطلوب یا مورد نظر. این مفهوم ، در برگیرنده کنترل کمی ، کیفی ، حفظ ایمنی و محیط زیست است که جزو اهداف اساسی کنترل اند.

۳–  محرک‌ها: ادواتی می باشند که سیگنال خروجی را از بخش کنترل کننده گرفته و متناسب با این سیگنال ‌ها عمل می نمایند. از عمده ادوات خروجی می‌توان به شیرهای کنترل و الکتروموتورها اشاره نمود. این ادوات با عملکرد خود موجب کنترل کردن پارامترهای اندازه ‌گیری شده در مقدار مطلوب و مورد نظر می ‌شوند.

 

یو پی اس مناسب برای ماشین آلات اتوماسیون چیست ؟

یو پی اس مناسب برای ماشین آلات اتوماسیون چیست ؟

در آخر

شرکت پویا توسعه افزار به‌ منظور تأمین انواع UPS، باطری، استابلایزر و همچنین ارائه خدمات فنی و مشاوره به بخش‌های مختلف خدماتی  و صنعتی کشور تأسیس گردید.
مهم‌ترین اهداف کاری ما ارتقاء سطح و کیفیت خدمات و همچنین رعایت حقوق مشتریان به‌عنوان شرکای تجاری خود می‌باشد.

جهت ارتباط با کارشناسان فروش شرکت و مشاوره رایگان با ما با شماره های ۸۸۳۴۳۴۰۰
۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ در تماس باشید.
 
باطری ups –  باتری ups – باتری 
مطالب پیشنهادی