یو پی اس چیست

یو پی اس چیست؟

یو پی اس چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: یو پی اس به عنوان یک منبع تغذیه برق بدون وقفه شناخته می شود که با استفاده از اتصال بین برق شهری و تجهیزات الکتریکی، جریان برق را سامان دهی کرده و موجب تثبیت آن می گردد.

کاربرد یو پی اس چیست؟

دستگاه تامین کننده نیروی برق کاربرد های بسیار گسترده ای دارد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می شود:

جلوگیری از وارد شدن نویز و سایر اختلالات ولتاژ به لوازم برقی

فراهم کردن جریان برق مورد نیاز برای لوازم مصرف کننده نیروی برق از طریق انرژی ذخیره شده در باتری

جبران برق مصرفی در شرایطی که شبکه برق شهری دچار قطعی باشد.

در شرایط جوی نامناسب به ویژه در هنگام رعد و برق؛ لوازم و دستگاه های مصرفی را محافظت می کند.

نحوه کار یو پی اس

وقتی اپراتور دو شاخه وسیله برقی را به پریز وصل می کند، جریان برق فقط از یک منبع دریافت خواهد شد. در این صورت به محض قطع شدن شبکه برق شهری، دستگاه سریعا خاموش می گردد و چه بسا در کامپیوتر های اداری، حجم وسیعی از اطلاعات وارد شده به دستگاه از بین برود. دقیقا اینجاست که یو پی اس وارد عمل شده و این روند را تحت تاثیر قرار می دهد. نحوه کار این دستگاه بدین صورت است که از طریق دو منبع توان مصرفی را فراهم می آورد. در واقع یکی از منبع های تغذیه به عنوان جایگزین انجام وظیفه کرده و با انسداد جریان الکتریسیته، مستقیما تامین نیرو را بر عهده می گیرد.

سوئیچ های وصل کننده

جابجایی بین منبع های تغذیه به صورت خودکار انجام می گیرد. وقتی برق شهری قطع می شود؛ سوئیج سریعا باتری ثانویه را تشخیص داده و فعال می سازد. جتالب است بدانید که با وصل شدن مجدد جریان الکتریکی؛ سوئیچ بار دیگه به صورت اتوماتیک به حال اولیه خود بر می گردد. این انتقال نیرو بین حالت اولیه و ثانویه با هر بار قطعی نیروی برق تکرار خواهد شد و به این ترتیب هیچ آسیبی به دستگاه ها و لوازم برقی وارد نمی شود.

برق دهی

مدت زمان برق دهی ارتباط مستقیمی با حجم باتری دارد. چنانچه باتری های به کاربرده شده در طراحی یو پی اس ها ابعاد بزرگتری داشته باشد مقدار بیشتری نیرو در خود نگهداری می کند و در نتیجه مدت زمان طولانی تری قابل استفاده خواهند بود. طبیعی است که باتری های کوچکتر میزان انرژی کمتری دارند و به همان نسبت به مدت محدود تری جریان برق قطعی را پشتیبانی می نمایند.

 

یو پی اس چیست

 

 

دسته بندی یو پی اس چیست؟

منبع تغذیه بدون وقفه آفلاین

همانطور که از نام این یو پی اس بر می آید؛ در هنگام قطع جریان برق قابلیت استفاده خواهد داشت. البته در این شرایط نقش جایگزین بر عهده دارد و هدف جبران توان  مصرفی می باشد.

منبع تغذیه بدون وقفه آنلاین

به طور معمول پس از اینکه ورودی از نویز ها و نوسانات ولتاژ پاکسازی شد، تامین خروجی UPS (یوپی اس آنلاین) انجام می گیرد. در شرایطی که برخی نواقص فنی و یا افزایش بی رویه دما باعث قطع جریان برق گردد یو پی اس به حالت BYPASS تبدیل خواهد شد. , این مورد از جمله کاربرد یو پی اس آنلاین میباشد.

منبع تغذیه بدون وقفه لاین اینتراکتیو

دسته سوم منابع تغذیه نیروی برق مربوط به یوپی اس لاین اینتراکتیو است. زمانی که یو پی اس به واسطه BYPASS به قسمت ترانسفورماتور  اتصال می یابد، این قطعه همچون شارژ عمل می کند و جریان برق را تامین خواهد کرد.

دستگاه ها از چه توانی برخوردار هستند؟

در یک تعریف کلی و جامعه باید گفت که دستگاه های UPS از توان های کاملا متنوعی برخوردار هستند که میزان آنها متناسب با مقدار نیروی مصرفی، محاسبه می شود. شاخص سنجش توان مصرفی یو پی اس ها واحد VA (ولت آمپر)  است. نمونه های رایج و متداول موجود در بازار به شرح زیر است:

  • 1.5KVA
  • 600VA
  • 2KVA
  • 15KVA
  • 6KVA
  •  20KVA

دستگاه UPS  چگونه نصب می شود؟

در راستای نصب نمودن یو پی اس ها، توجه به توان دستگاه بسیار مهم و ضروری می باشد. اگر  یو پی اس ها دارای توان نسبتا پایین باشد، نحوه نصب آن بر اساس دفترچه راهنما یا بروشور دستگاه انجام می گیرد. به این ترتیب یک فرد مبتدی نیز بر اساس دستورالعمل های درج شده در متن راهنما، از پس این عمل بر می آید. اما در شرایطی که دستگاه از توان بالایی برخوردار است و بنابر حجم باتری می بایست محل قرار گیری آن در خارج دستگاه تعبیه گردد حتما از یک کارشناس متخصص کمک بگیرید.

یو پی اس چیست؟

يو پي اس مخفف عبارت  Uninterruptible Power Supply یعنی منبع تغديه بدون وقفه  است.

يو پي اس واسطه بين برق شهر و مصرف كننده است.

1

2

3

22

4

  در واقع مانند تصویر بالا برق شهر وارد يو پي اس شده و بعد از آنكه مشكلات و اختلالات آن بر طرف مي شود در اختيار مصرف كننده قرار داده ميشود.

یک یو پی اس بطور معمول برای محافظت از سخت افزارها مانند سرورها، تجهیزات کامپیوتری، تجهیزات ارتباطات راه دور ، تجهیزات بیمارستانی و آزمایشگاهی، تجهیزات برقی اداری و سایر تجهیزات الکترونیکی در مقابل یک اختلال غیرمنتظره از قدرت استفاده می شود، مانند خرابی منبع برق یا افزایش ولتاژ. با این حال، یو پی اس یک نوار برق نیست، فقط یک دستگاه است که به شما اجازه می دهد تا چندین دستگاه الکترونیکی را به برق وصل کنید و حداقل حفاظت از موج نا متناسب را افزایش دهید. یک یو پی اس نیز حفاظت بیشتری نسبت به یک محافظ برق ساده فراهم می کند که بسیاری از شرکت ها به عنوان یک لایه حفاظتی در برابر نوسانات برق استفاده  می نمایند.

یو پی اس چگونه از اطلاعات ما حفاظت می کند؟

آمادگی برای فاجعه در کسب و کار شامل حفاظت از اطلاعات و تجهیزات در برابر عوامل طبیعی و همچنین در برابر آتش سوزی، سیل و خطاهای انسانی است. آسیب زلزله می تواند در هر زمانی اتفاق افتد و همچنین رعد و برق فقط به فصل طوفان و بهار محدود نمی شود. با وجود اینکه محافظت ۱۰۰٪ در برابر از رعد و برق غیر ممکن است، اجرای UPS های مناسب برای مراکز داده و تجهیزات شما راه زیادی برای حفاظت از داده ها و سرمایه گذاری شما خواهد بود. انواع UPS ها برای برنامه های مختلف وجود دارد، که می تواند از هارد و منابع ذخیره ای اطلاعات شما محافظت کند.

هر گاه کامپیوتر شما در اثر قطع ناگهانی برق یا بطور ناگهانی قدرت را از دست دهد یا بطور غیرقطعی کارش متوقف شود و یا بدون هشدار دوباره راه اندازی گردد، احتمالا فایل های اجرایی سیستم شما ممکن است در آن زمان به علت فراخوانی برنامه ریزی داده ها در یک حالت متناقض بوده باشد. اگر شما هوشیار باشید پی خواهید برد که این اتفاق می تواند فایل ها و هارد دیسک و منابع داده های دیگر سیستم شما را خراب کند، احتمالا سیستم عامل را از بین می برد یا دیتا و اطلاعات مهم را خراب می کند. راه هایی برای بازیابی چنین اطلاعاتی در اغلب موارد وجود دارد، اما این تکنیک ها می توانند نیاز به یک متخصص بازیابی اطلاعات و صرف هزینه های زیادی باشد. پس بهتر است که از قبل به سادگی محافظت از اطلاعات را در اولویت قرار دهید.

حفاظت دیتا توسط یو پی اس

برای امنیت، اطلاعات اغلب نادیده گرفته می شود، زیرا زمانی که سخن از  “امنیت” می آید آنها بطور ناخودآگاه به امنیت محیط پیرامون خود فکر می کنند. اغلب مردم به این نتیجه نمی رسند که در نهایت تمام امنیت به دو چیز متصل می شود: حفاظت از داده ها و حفاظت از منابع شما. حتما شما نمی خواهید اطلاعات کسب و کارتان، اطلاعات دیتا سنتر، گزارشات مالی، دیتاهای مالی، صورت وضعیت پروژه ها، و اطلاعات دیگر را که یک عمری برای آنها زحمت کشیده اید و ارزش فوق العاده ای دارند را در اثر یک قطع ناگهانی برق، یا اختلال در شبکه برق یا صاعقه و مواردی از این قبیل در کسری از ثانیه از دست دهید. پس چاره راه برای مقابله با خطرات و محافظت دیتا استفاده از یو پی اس مناسب تجهیزات و دستگاه های شماست.

سخن پایانی

انگلیسی ها ضرب المثلی دارند که می گوید ” ما آنقدر پولدار نیستیم که جنس ارزان بخریم ” شاید از این جمله اینگونه برآید که هزینه برای یک سری تجهیزات مثل یوپی اس ، شاید در نگاه اول هزینه ای گزاف و غیر لازم باشد اما وقتی یک نوسان و یک قطعی ناگهانی برق زحمات و دیتای سالها کار و تلاش یک مجموعه ، شرکت ، سازمان ، بیمارستان و… را در کسری از ثانیه به باد فنا می دهد ، انسان را بر آن می دارد تا کمی آینده نگرانه تر به این مساله مهم بپردازد .

تهیه یک یوپی اس خوب برای یک مجموعه ، شرکت ، سازمان ، بیمارستان و… گاهی اوقات باعث نجات جان یک انسان می شود و چه بسا نبودش به خطر انداختن جان بیمار. چه کسی می تواند روی جان انسان قیمت بگذارد؟! پس بیاییم با یک انتخاب خوب و خرید مناسب یک یوپی اس مناسب با خیالی راحت و آسوده  به کار خود در بیمارستان ها ، کلینیک ها ، مجموعه، شرکت و سازمان خود ادامه دهیم و سپری مناسب در برابر هرگونه نوسان و قطعی برق ایجاد نماییم .

شرکت پویا توسعه افزار با کادری مجرب و با تجربه در این راه شما را همراهی نموده و با محاسبه دقیق تجهیزات شما بهترین یو پی اس را جهت کسب و کار شما به شما معرفی خواهد کرد . لازم بذکر است کلیه خدمات مشاوره ای در شرکت پویا توسعه افزار رایگان می باشد .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 6 =