انواع یو پی اس و کاربرد آنها چیست؟

تقسیم بندی های مختلف یو پی اس

انواع یو پی اس و کاربرد آنها چیست؟ و چه تفاوتی بین یو پی اس آفلاین ، لاین اینترکتیو و آنلاین وجود دارد؟

یو پی اس (UPS) ها از لحاظ ساختارو تکنولوژی دارای تنوع هستند .

انواع یو پی اس و کاربرد آنها چیست

الف – انواع یو پی اس (UPS) از نظر تکنولوژی در ساختار

یو پی اس ها از نظر تکنولوژی ساخت به دو دسته کلی یو پی اس آفلاین Off Line و یو پی اس آنلاین On Line تقسیم می شوند .

Line interactive (1

به زبان ساده در اين نوع  از یوپی اس ها تا زمانی که قطعی برق صورت نگرفته یا ولتاژ ورودی برق شهری در بازه تعریف شده یوپی اس باشد ، یوپی اس فقط با ایزوله کردن و رفع نویز و رگوله کردن نوسانات احتمالی،  مستقیم به خروجی دستگاه وصل می شود .

در همین حالت یک جریان شارژ نیز از طریق شارژر دستگاه باتری را شارژ شده در حالت استند بای آماده نگه میدارد تا هرگاه قطع برق یا نوسان ورودی بیش از بازه بود دستگاه را در کمتر از 4 تا 5 میلی ثانیه از طریق سوئیچ در یوپی اس بطور اتوماتیک به روی باتری منتقل نموده و تغذیه نیرو از باتری انجام می گیرد .

در این حالت هرگاه جریان متناوب برق شهری وصل گردد و شرایط نرمال استفاده از آن مهیا شود با زهم یوپی اس بطور اتوماتیک سوئیچ خود را به روی برق شهری تغییر داده و از آن تغذیه می نماید.

تصویر زیر عملکرد این نوع یو پی اس  را نشان داده است:

انواع یو پی اس (UPS) از نظر تکنولوژی در ساختار

انواع یو پی اس (UPS) از نظر تکنولوژی در ساختار

در مدل آفلاین ما دو مدل یو پی اس داریم .1- یوپی اس های لاین اینتر اکتیو 2-  یوپی اس های شبه سینوسی . تفاوت بارز این یوپی اس ها در شکل موج آنهاست که در پایین توضیحات کامل آن داده می شود .

پیشنهاد ما به شما : یو پی اس چیست؟

مزايای تکنولوژی  Line Interactive

  • راندمان بالا
  • قيمت پايين
  • ابعاد کوچک
  • حفاظت مناسب و رگولاسيون خوب ولتاژ
  • طول عمر بالاتر باتری ها
مزايای تکنولوژی  Line Interactive

انواع یو پی اس و کاربرد آنها چیست؟

معايب توپولوژی Line Interactive

  • تاخير چند ميلي ثانيه در هنگام روشن شدن اينورتر
  • انتقال بعضي از اختلالات سريع برق به مصرف كننده و نداشتن حساسیت خیلی بالا برای تجهیزات حساس مثل تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی .

 یو پی اس آنلاین

یو پی اس های آنلاین OnLine نیز به دونوع Double Conversion و Delta Conversion تقسیم می شوند .

1 – تکنولوژی  Double Conversion

در این یوپی اس ها اینورتر دستگاه همیشه در حال کار است و وقتی برق موجود باشد ، ولتاژ یکسو شده برق را به ولتاژ متناوب تبدیل می کند و وقتی برق قطع می شود، از ولتاژ باتری ها برای این کار استفاده می کند. برق شهر فقط در مواقع اضطراری مثل خرابی  اینورتر و یا اضافه بار های طولانی مدت به بار وصل می شود.

این مدل یوپی اس از توان های 1 کیلو ولت آمپر تا توان های حتی بالاتر از 500 کیلو ولت آمپر تولید میشوند

تکنولوژی  Double Conversion

تکنولوژی  Double Conversion

مزايای تکنولوژی  Double Conversion

  • امكان ساخت در توان هاي بالا
  • مشخصه خروجی نزديک به ايده آل
  • زمان سوييچ صفر ثانيه
  • حفاظت كامل بار
  • مزايای تکنولوژی  Double Conversion

    مزايای تکنولوژی  Double Conversion

    برای اطلاعت بیشتر درباره مزایای یو پی اس کلیک کنید.

معايب تکنولوژی Double Conversion

  • در حال کار بودن دايم قطعات که باعث اتلاف توان و پایین امدن طول عمر آنها و پایین امدن راندمان مدار می شود.
  • قيمت زیاد
  • کوتاه شدن عمر باتری ها به دلیل شارژ و دشارژ شدن دائم .

 2 – تکنولوژی Delta Conversion

در تکنولوژی دلتا کانورژن که در شکل زیر تکنولوژی کلی آن نشان داده شده است ، مابالتفاوت توان خروجی با برق شهر توسط UPS تامین می شود و نسبت به نوع Double Conversion دارای بازده بالاتر بوده و برای دستگاهای با توانهای بالا مورد استفاده قرار می گیرد .

پیشنهاد ما به شما :UPS در محاسبات اج

تکنولوژی Delta Conversion

تکنولوژی Delta Conversion

شکل زیر بصورت شماتیک تفاوت دو تکنولوژی Delta Conversion نسبت به Duoble Convertion را می بینید .

تکنولوژی Delta Conversion

تکنولوژی Delta Conversion

انواع یو پی اس از نظر شکل موج خروجی

یو پی اس ها بسته به نوع ساخت  می توانند شکل موج پله ای یا شبه سینوسی و سینوسی تولید کنند  .

در قدیم و شاید حدود15 تا 20 سال پیش و پیشرفته نشدن صنعت یو پی اس از این نوع یوپی اس و شکل موج استفاده می شد ولی بزرگترین اشکال آن بازه ورودی برق کوچک داشتن و شکل موج آن که این نوع موج خروجی بدلیل متناسب نبودن با برق شهری در هنگام قطعی برق تصاویر روی مانیتور یا هر نمایشگری را بصورت رده رده ارائه می دهد .

و عموما برای مصارف کامپیوتری و شرکت ها توصیه نمی شود . از این پو پی اس ها برای دوربین های مدار بسته و کرکره های برقی استفاده می شود .  این نوع یوپی اس ها در توان های بین 500 تا 2000 ولت آمپر در مدل های باتری داخلی و بیرونی وجود دارند .  یوپی اس های مدل LT200 از نوع شبه سینوسی هستند ، این نوع یو پی اس ها خیلی پر کابرد نیستند ولی قیمت این نوع یوپی اس ها به نسبت پایینتر است .

انواع یو پی اس از نظر شکل موج خروجی

انواع یو پی اس از نظر شکل موج خروجی

شکل موج سینوسی کامل

شکل موج سینوسی کامل از نظر شکل موج مثل شکل موج برق شهر می باشد بنابراین برای همه‌ی وسایل مناسب بوده و هارمونیکی تولید نمی کند . شکل موج خروجی ایده آل برای یوپی اس به صورت سینوسی و مطابق شکل زیر:

شکل موج سینوسی کامل

شکل موج سینوسی کامل

این ولتاژ   AC    است بدین معنی که دامنه آن در هر ثانیه 50 بار مثبت و 50 بار منفی می شود. شکل موج یوپی اس ها کمی با شکل موج ایده آل اختلاف دارد که به آن  اعوجاج هارمونیک میگویند. هرقدر اعوجاج هارمونیک خروجی یک یوپی اس کمتر باشد ، مشخصه بهتری دارد.

برای مثال اعوجاج هارمونیک یو پی اس های مدل   LT900II    کمتر از 5% است.

یو پی اس صنعتی

یو پی اس (UPS) صنعتی یک تجهیزات برقی حفاظتی است که در بخش صنعت و کسب و کارهای بزرگ استفاده می‌شود. این سیستم‌ها برای حفظ پایداری و پیشرفت فرآیندهای تولید و عملکرد صنعتی بسیار حیاتی هستند. یو پی اس صنعتی با تأمین برق پایدار و پشتیبانی در مواقع قطعی و نوسانات برق، از از بین رفتن اطلاعات، خسارت به تجهیزات و توقف فعالیت‌های مهم جلوگیری می‌کند. یو پی اس صنعتی با ظرفیت بالا عمل می‌کند و قادر است بارهای سنگین و تجهیزات صنعتی را تأمین کند.  یو پی اس صنعتی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و قطعات با کیفیت، پایداری و اعتمادی بالا را فراهم می‌کند. یو پی اس صنعتی معمولاً در محیط‌های سخت و دشواری نظیر دماهای بسیار بالا یا پایین، رطوبت بالا، لرزش و ارتعاشات کار می‌کند. یو پی اس صنعتی با زمان پاسخگویی سریع به نوسانات و قطعی‌های برق، جلوی اختلالات و خسارات احتمالی را می‌گیرد و امکان ادامه فعالیت‌ها را فراهم می‌سازد. در نتیجه، یو پی اس صنعتی با ارائه برق پایدار و پشتیبانی در مواقع قطعی، امکان ادامه فعالیت‌های صنعتی را فراهم می‌کند و خسارات ناشی از قطعی برق را به حداقل می‌رساند. با توجه به اهمیت صنعت و کسب و کارهای بزرگ، استفاده از یو پی اس صنعتی به عنوان یک راهکار اساسی و ضروری در حوزه حفاظت برق صنعتی محسوب می‌شود.

یو پی اس های تولید شده در شرکت پویا توسعه افزار دارای تکنولوژی لاین اینترکتیو می باشند و طبق توضیحات داده شده می توان آنها را از بهینه ترین دستگاه ها در اغلب مصارف مورد نیاز یوپی اس دانست ، لازم به توضیح است که یو پی اس های آنلاین این شرکت از  سری LT900II در دو مدل تاور و رکمونت تاور موجود می باشد . که در تصویر بالا قابل مشاهده می باشند .

جهت مشاوره رایگان و خرید یو پی اس می توانید با همکاران ما در واحد فروش شرکت پویا توسعه افزار تماس حاصل فرمایید.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 17 =