برق اضطراری یو پی اس چیست؟

برق اضطراری یو پی اس چیست؟
یو پی اس یک منبع تغذیه الکترونیکی است و وظیفه اصلی آن تامین بدون وقفه ی توان مورد نیاز بار مصرفی است.
نحوه عملکرد آن به این صورت است که بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده قرار می گیرد و علاوه بر تنظیم و تثبیت برق شبکه مانع از نویز و اختلالات شبکه  به تجهیزات حساس مصرف کننده می گردد.
همچنین یو پی اس از نیروی ذخیره شده در باتری به عنوان منبع تغذیه مداوم استفاده می کند و برق مورد نیاز دستگاه های مصرف کننده را تامین می کند.
از آنجایی که می‌توانید از روش‌های بسیار ارزان‌تری برای تأمین سطوح حفاظتی دستگاه‌ها در برابر مشکلات کاربردی استفاده کنید، در صورت بروز مشکل، هیچ یک از آنها به خوبی یک از منبع تغذیه اضطراری (UPS) سیستم شما را در قبال مشکلات برق شهر حفاظت کنند.
زمانی یو پی اس ها سیستمی گران قیمت محسوب می شدند اما امروزه به دلیل گرانی تجهیزات از نظر سخت افزاری یا اطلاعاتی و داده ای هزینه تهیه یک دستگاه یو پی اس بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.
هدف اصلی یک دستگاه یو پی اس تامین برق بدون وقفه برای دستگاه هایی است که از آنها محافظت می کند.
یو پی اس ها دراقسام گوناگون و اندازه های مختلفی وجود دارند. واحد اندازه گیری یوپی اس ، توان یا VA  (حاصلضرب ولتاژ در جریان خروجی ) می باشد.
یوپی اس های مختلف دارای ویژگی های گوناگونی مانند آلارم های هشدار به هنگام بروز خطا یا اضافه بار ، نرم افزارکنترل کامپیوتر به منظور ذخیره کردن اطلاعات و خاموش کردن کامپیوتر و امکانات دیگر می باشند.
عملکرد سیستم برق اضطراری یو پی اس اینگونه هست که با قطع ناگهانی برق شهری، فعالیت اجزای منبع تغذیه اضطراری آغاز شده و به عنوان منبع تغذیه در تجهیزات مصرف کننده استفاده می شود.
اگر ما بخواهیم تعریف جامع تری از سیستم برق اضطراری یو پی اس ارائه دهیم،سیستم برق اضطراری دسته ها و تعدادی از سیستم ها و دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته ای هستند که در زمان اورژانسی مثل : قطعی برق شهری و نوسانات شدید برق و یا اجرای اتاق سرور به عنوان برق ثانویه و پشتیبان استفاده می شود.
افزایش مصرف برق در طول تابستان منجر به قطع مکرر برق برای بسیاری از شرکت ها، کارخانه ها و سایر صنایع شده است.
حتما تا به حال دچار قطعی مکرر برق شده اید و با خود فکر کرده اید که ابزارهای متصل به برق با قطع برق ممکن است آسیب ببینند، بسوزند یا از کار بیفتند. شما برای حل این مشکل به سیستم یا دستگاهی نیاز دارید که در هنگام قطعی برق، بدون وقفه توان بار لازم دستگاه ها را فراهم کند، به این سیستم یا دستگاه یو پی اس می گویند.
برق اضطراری یو پی اس چیست؟

برق اضطراری یو پی اس چیست؟

وظیفه برق اضطراری دستگاه یو پی اس چیست؟
وظیفه اصلی یو پی اس ایجاد یک اتصال مستقیم مطمئن در هنگام نوسانات شدید برق و قطعی برق است تا دستگاه الکترونیکی که به آن متصل است دچار مشکل و خرابی نشود.
یو پی اس برای تامین برق خود از دو منبع استفاده می کند: اولین منبع برق شهر است که توسط دوشاخه ها به یکدیگر متصل شده و بدین ترتیب برق مورد نیاز دستگاه را تامین می کند.
اگر برق قطع شود، یو پی اس روشن می شود و برق مورد نیاز دستگاه را با برق ذخیره شده در باتری های آن تامین می کند.
باتری یو پی اس معمولاً  در شرایط نرمال غیر فعال است، به این معنی که انرژی برق لوازم الکترونیکی از طریق برق شهری تامین می شود و باتری یو پی اس نیز به همین ترتیب شارژ می شود.
مزایای استفاده ازسیستم های برق اضطراری یو پی اس

برخی از سیستم های مهم و حساس در منازل و فضاهای عمومی یا در ادارات و کارخانه ها باید زمانی که برق در شهر وجود ندارد به کار خود ادامه دهند.

برخی از مشکلاتی که ممکن است در هنگام قطع برق در ساختمان در شرایطی که منبع تغذیه اضطراری UPS وجود ندارد رخ دهد عبارتند از:

  1. ازکارافتادن آسانسورها
  2. ازکار افتادن درهای اتوماتیک
  3. ازکار افتادن سیستم گرمایش و سرمایش وتهویه مطبوع
  4. ازکار افتادن پمپ های تأمین فشار آب و پمپ های آتش نشانی
  5. نبودن روشنایی

با توجه به دلایل ذکر شده در بالا ما متوجه ضرورت تهیه دستگاه یو پی اس در زمان قطعی برق می شویم .

انواع یو پی اس

UPS بر اساس ساختار و عملکردشان سه نوع هستند:

  1. یو پی اس آنلاین(online)
  2. یو پی اس آفلاین(offline)
  3. یو پی اس لاین اینتر اکتیو (Line interactive)
یو پی اس آنلاین

این دستگاه ها پیشرفته ترین و گران قیمت ترین دستگاه های یو پی اس هستند. ساختار این دستگاه ها طوری است که برق شهر علاوه بر اینکه باتری ها را در حالت شارژ شده نگه می دارد توسط رکتیفایر برق AC را به DC تبدیل می کند ، در همین حالت اینورتر دائم کار یو پی اس های آنلاین یکبار دیگر برق DC را به AC تبدیل می کند و بعد از گذشتن از فیلترهای نویز گیر و استابلایزر نوسان گیر دستگاه یک خروجی دائم و سالم به تجهیزات مصرفی می دهد و هنگامی که برق شهر قطع شود ، چون قرار نیست برخلاف یو پی اس های لاین اینتر اکتیو اینورتر روشن شود و برق DC را به AC تبدیل کند بدون هیچ وقفه ای (صفر ثانیه) یک خروجی سالم و پایدار ارائه می دهد .

موارد مصرف : توان های بالای10 کاوا ، سرور های اورجینال حساس، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی ، بیمارستان ها ، دستگاه های برش لیزر ، برای برق های سه فاز و از این دست تجهیزات …

یو پی اس آفلاین یا لاین اینتر اکتیو و تفاوت آنها :

به غیر از یو پی اس آنلاین که تکنولوژی آن در بالا توضیح داده شد بقیه یو پی اس ها آفلاین هستند . که تکنولوژی آنرا برایتان توضیح میدهم:

انواع یو پی اس آفلاین که شامل لاین اینتر اکتیو هم می شود ، فقط در صورت قطع برق فعال می شوند. در این حالت فقط موقعی که بدلیل نوسان شدید برق یا قطعی ناگهانی ؛ برق قطع می شود ، توسط یک سوئیچ از برق شهر بروی باتری رفته و از باتری شارژ شده آماده ، برق DC  باتری توسط اینورتر که حالا روشن شده به AC  تبدیل می شود و یک خروجی به تجهیزات می دهد . این فرایند سوئیچ و روشن شدن اینورتر حدود 4 میلی ثانیه زمان می برد . اما باعث خاموش شدن تجهیزاتی همچون کامپیوتر و روشنایی ها و تجهیزات خانگی و اداری نمی شود .

اما یک سئوال باقی می ماند پس تفاوت آفلاین و لاین اینتراکتیو چیست؟

فقط یک کلمه تفاوت در نوع شکل موج خروجی دستگاه است :

1: شکل موج مربعی  (که یو پی اس های شبه سینوسی نیز گفته می شوند)کیفیت پائین و تکنولوژی ضعیف این تجهیزات باعث شده قیمت پائینی داشته باشند و در برای تجهیزات ارزان و برای تجهیزاتی که نیاز به تصویر ندارند مناسب است مثل درب اتوماتیک و کرکره ها…

2: نوع سینوسی کامل آن که در مطالب قبلی راجع به شکل موج برق دستگاهها توضیح داده شده برای این تجهیزات بسیار کار آمد هستند.) این یو پی اس ها طیف وسیع تری دارند و شامل تقریبا همه تجهیزات منهای موارد آنلاین می شود .

نکته : تمام یو پی اس ها مانع از خاموش شدن تجهیزات وصل شده به خودشان می شوند، فقط باید دقت کرد و درست انتخاب کرد، که بهتر است در این زمینه حتما در هنگام خرید از مشاوره کارشناسان این حوزه بهره برد.

شرکت پویا توسعه افزار با 30 سال سابقه در تولید یوپی اس آمادگی دارد با کادری مجرب و فنی پاسخگو و همراه شما در این مسیر باشد .

 

برق اضطراری یو پی اس چیست؟

برق اضطراری یو پی اس چیست؟

 

انواع دستگاه های برق اضطراری یو پی اس ازنظرکاربرد:

1) برق اضطراری یو پی اس های خانگی

این یو پی اس ها بیشتر برای تأمین روشنایی مکان های کوچک در مواقع قطع برق برای تامین برق اضطراری به کار می روند.

2) برق اضطراری یو پی اس های اداری و صنعتی

این یو پی اس ها برای مصارف بزرگتر و با توان های بالاتر استفاده می شود که این یو پی اس ها می توانند تعداد زیادی رایانه یا دستگاه های دیگر را به طور همزمان تغذیه کنند.

اجزای برق اضطراری یو پی اس

برق اضطراری یوپی‌اس دارای چندین بخش بوده و انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

باتری ups

باتری، دوشاخه ی یک وسیله الکترونیکی است که به برق شهر متصل می‌شود. فقط از یک منبع نیرو برق استفاده می‌کند. اگر برق شهر قطع شود، آن وسیله در اثر قطعی الکتریسیته به سرعت خاموش می‌شود. یو پی اس این معادله را به هم میزد. یو پی اس ها همیشه دارای دو منبع برق می‌باشند به همین دلیل یو پی اس ها از لحاظ ساختاری با سیستم های برق اضطراری و ژنراتور متفاوت است. یکی منبع انرژی  اولیه که برق شهر است و دیگری منبعی که در صورت قطع منبع اول وارد مدار  برق می شود و به آن منبع ثانویه که باتری یو پی اس باشد  گفته می شود.

بسته به یو پی اس که انتخاب می کنید سوئیچی برای کنترل نوع منابع نیرو ثانوی، اولیه تعبیه شده و شما می توانید منبع نیروی مورد نیازتان را همچنین به صورت دست تائین کنیداین سوییچ به محض اینکه متوجه شود که منبع اولیه قطع شده، از حالت اولیه به حالت ثانویه تغییر می‌کند و زمانی که منبع اولیه  دوباره وصل شد از حالت ثانویه به حالت اولیه بر می گردد و باتری های یو پی اس می تواند انرژی تجهیزات شما را برای  ۵ الی  ۱۵دقیقه فراهم کند.

شارژر و مبدل ups

شارژر، تجهیزات الکترونیکی از برق متناوب استفاده می کنند. برق شهری، متناوب است و اما تمامی باتری ها برق مستقیم تولید می کنند، بنابراین قسمتی از یو پی اس به عنوان شارژرکار تبدیل برق متناوب به برق مستقیم را انجام می دهد.  برای شارژ باتری ها با توجه به اینکه برق مورد استفاده باتری‌ها، جریان مستقیم،  برق شهری از نوع جریان متناوب است بخشی از یو پی اس ها، به عنوان شارژر، وظیفه این را دارند که جریان متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کنند. ولتاژ شارژر یو پی اس با ولتاژ باتری یو پی اس نیز  برابر است.

ولتاژ به وجود امده در خروجی شارژر یو پی اس، به باتری شارژ می دهد. این ولتاژ بین ۳.۴۱ و ۱۳.۷ است. شاید برایتان تعجب آور  باشد که بدانید ولتاژ باتری های معمولی ۱۲ ولت است. شارژ باتری مطابق فرمول منحنی شارژ انجام می‌شود یعنی مقدار جریانی که شارژر به باتری می‌دهد در ابتدای ان زیاد است و به مرور زمان  کم می شود و وقتی شارژ باتری پر شود جریان ورودی به باتری به کمترین میزان خود خواهد رسید.

محافظ ups

مبدل، وظیفه ی تبدیل برق مستقیم ذخیره شده در باتری به جریانات متناوب شهری را بر عهده دارد. در صورتی که برق دچار مشکل شود و یا حتی قطع شود بلافاصله مبدل، جریان مستقیم باتری را به متناوب تبدیل کرده عدم بروز مشکل میشه هر چه مبدل دستگاه یو پی اس قوی‌تر باشد توان و قدرت یو پی اس نیز  بیشتر خواهد بود.

 

برق اضطراری یو پی اس چیست؟

برق اضطراری یو پی اس چیست؟

یو پی اس از چه تجهیزاتی می تواند محافظت کند؟

 

امروزه هر وسیله ای که نگرانی قطع برق نرم افزار های حساس در آن وجود دارد، می بایست از سیستم

یو پی اس استفاده شود. مانند:

 باتری یو پی اس APC در شبکه های کوچک و کامپیوترهای شخصی

باتری یو پی اس APC در شبکه هایWAN و LAN

باتری یو پی اس در دستگاه های ذخیره اطلاعات

 باتری یو پی اس در تلفن های الکتریکی

باتری یو پی اس در عملیات صنعتی

 باتری یو پی اس در سیستم های امنیتی و کنترل خودکار ساختمان

باتری یو پی اس در محافظ تجهیزات حساسی چون پزشکی باتری یو پی اس APC و…

 

عواملی که خرید یو پی اس را ضروری میکنند

رایانه ها و سیستم های اتوماسیون کامپیوتری

دستگاه های الکترونیکی پزشکی، بیمارستان ها

روشنایی فرودگاه، مراکز کنترل ترافیک هوایی

سیستم های رادار نظامی

سازمان های ارتباطی و پخش

آسانسور و درب های الکترونیکی

بارکد دستگاه، ثبت نقدی، مقیاس های الکترونیکی

روشنایی اضطراری

موارد مهم استفاده از یو پی اس

آسانسور، دوربین مداربسته، تجهیزات پزشکی،کرکره برقی،کامپیوتر،یخچال،پکیج 

طول عمر یو پی اس

برای اینکه یک منبع تغذیه و در واقع باتری آن بیشتر دوام بیاورد، بهتر است برای هر کاربردی که در نظر می گیریم، یونیت قدرتمندتری انتخاب کنیم تا مجبور نباشد از تمام توان خود استفاده کند و باعث افزایش طول عمر خود شود.

دمای محیط عملکرد باتری ها نباید بیشتر از 30 درجه سانتیگراد باشد و نباید آن در نزدیکی منابع انرژی حرارتی مانند نور خورشید و .. نگهداری شوند.

یو پی اس ها عامل نجات دهنده کسب و کارها

در عصر اطلاعات، یو پی اس ها نقش نجات دهنده ای در حفاظت از اطلاعات و کسب و کار ایفا می کنند.

خرید یو پی اس برای امنیت مشاغل بسیار مهم است.

کامپوترها در عصر حاضر در تمام جنبه های زندگی بشر بسیار گسترش پیدا کرده اند ،سیستم‌های پزشکی، سیستم‌های پردازش داده، سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی، سیستم‌های ارتباطی، نیمه‌رساناها و سیستم‌های با تکنولوژی بالا، باید برق با کیفیت بالا و بدون وقفه راعرضه می کنند.

 

برق اضطراری یو پی اس چیست؟

برق اضطراری یو پی اس چیست؟

پویا توسعه افزار

برق اضطراری یو پی اس برق مورد نیاز دستگاه های متصل به آن از طریق انرژی ذخیره شده در باتری را تأمین می کند که در سه نوع آنلاین، آفلاین و لاین اینتر اکتیو موجود است.

برای مشاوره و راهنمایی در مورد خرید محصولات الکتریکی و الکترونیکی به ویژه یو پی اس، از طریق صفحه تماس با کارشناسان و مشاوران ما تماس بگیرید. همکاران ما مفتخر خواهند بود که در کمترین زمان ممکن به تمام سوالات شما پاسخ دهند.

در صورت تمایل برای خریدیو پی اس می توانید قبل از خریدبا کارشناسان ما در شرکت پویا توسعه افزار در ارتباط باشید و از راهنمایی و مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

جهت ارتباط با کارشناسان فروش شرکت و مشاوره با ما با شماره های ۸۸۳۴۳۴۰۰ و ۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ در تماس باشید.

  خرید UPS – خرید یو پی اس – انواع یو پی اس –  یو پی اس آفلاین – یو پی اس آنلاین – 
یو پی اس لاین اینتراکتیو
مطالب پیشنهادی