مدت زمان کارکرد یو پی اس

مدت زمان کارکرد یو پی اس

دو عامل مهم مدت پشتیبانی و برق دهی یو پی اس ها

 

1 : ظرفیت یا آمپر ساعت باتری های یو پی اس

2: میزان بار متصل به یو پی اس ( در محدوده مجاز توان کاری دستگاه)

 

عوامل موثر در محاسبات مربوط به یو پی اس

 

 بار مصرفی

 زمان لازم فعالیت برای دستگاه پس از قطع برق

 انتخاب آمپر باطری یو پی اس 

تعداد باطریی یو پی اس 

ضریب توان

نوع باطری یو پی اس

 

برای محاسبه باتری یو پی اس مورد نیاز برای مدت زمان پشتیبانی مورد نظر خود در خرید یو پی اس:

اول باید تعداد باتری قابل استفاده در یو پی اس مد نظر شما را بدانید، و بعد ولتاژ ورودی دستگاه یو پی اس، تعداد باتری را بیان میکند.

یوپی اس های موجود در بازار معمولا با باتری های 12 ولت کار میکنند.

پس از اینکه تعداد باتری، ولتاژ باتری، و توان مصرفی شما مشخص شد با استفاده از آمپر باتری های موجود در بازار مدت زمان پشتیبانی و باتری مورد نظر خود را پیدا کنیم.

 

 

محاسبه ظرفیت باتری یو پی اس

 

مدت زمان کارکرد یو پی اس

مدت زمان کارکرد یو پی اس

فرمول محاسبه زمان برق دهی یو پی اس

برای محاسبه میزان بر ق دهی یو پی اس از فرمول زیر استفاده میکنیم:

 

توان مصرفی به وات / (ولتاژ باتری*تعداد باتری* آمپر باتری)  = مدت زمان برق دهی یو پی اس به ساعت است.

بطور مثال اگر 4 عدد باتری 12 ولت 42 آمپر داشته باشیم  می شود: 4*12*42= 2016 وات که تقسیم بر وات دستگاه که البته در یو پی اس های مختلف متفاوت است . مثلا در یو پی اس های لاین اینتر اکتیویک یو پی اس 2000 ولت آمپر وات مصرفیش بین 1400 تا 1600 وات می شود .( بسته به پاور فکتور یا کسینوس فی دستگاه  یا همان ضریب خروجی دارد .)حالا 2016تقسیم بر 1400 وات می شود 1.44 یعنی یک یو پی اس 2000 لاین اینتر اکتیو با 4 عدد باتری 40 آمپر زمان پشتیبانی برابر یک ساعت و 44 دقیقه دارد .

محاسبه زمان تخلیه باتری یو پی اس

برای هر دستگاه یو پی اس، ولتاژ DC به عنوان ولتاژ باتری تعریف می شود که توسط سازنده مشخص می شود و تغییر نمی کند، در برخی از دستگاه ها این ولتاژ قابل تنظیم است ( در یوپی اس های آنلاین توان بالا). این ولتاژ با سری کردن تعداد مشخصی باتری ۱۲ ولت تامین می شود.

مدت زمان شارژ اولیه باتری یو پی اس

بسته به آمپر باتری جریان شارژ دستگاه توسط سازنده دستگاه تنظیم می شود . در مدل باتری داخلی که از باتری های 7 یا 9 آمپر استفاده می شود ، شارژر دستگاه ها ضعیف تر بوده و جریانی حدود 1 آمپر برای شارژ در نظر گرفته می شود . که قابل تغییر هم نیست .

اما در یوپی اس های اکسترنال یا باتری بیرونی چون تنوع آمپر باتری زیاد است از شارژر قوی تر که قابل تنظیم می باشد استفاده می شود که عموما بین 7 تا 10 آمپر جریان شارژ دارد .

تنظیم یو پی اس و زمان نگهداری باتری کاملاً به تعداد و میزان مصرف برق بستگی دارد.

باتری ها از نظر ظرفیتی دارای انواع گوناگونی می باشند که به اصطلاح با آمپرساعت تعریف می گردند. این در حالی می باشد که ولتاژ همه آنان همان ۱۲ ولت می باشد ؛ برای مثال باتری ۱۲ ولت ۷ آمپرساعت ، باتری ۱۲ ولت ۱۸ آمپرساعت ، باتری ۱۲ ولت ۲۸ آمپرساعت و …

باتری ۷ آمپرساعت بسیار سریع تر از باتری ۱۸ ‌آمپرساعت تخلیه می گردد و بدین ترتیب باتری ۱۸ آمپرساعت سریع تر از باتری ۲۸ آمپر ساعت و …

بدین ترتیب هرچقدر که ظرفیت باتری هایی که به منظور دستگاه تهیه گردیده اند ؛ بیشتر باشد ؛ مدت زمان پشتیبانی یا همان برق دهی دستگاه ، طولانی تر خواهد بود.

اما موضوع دوم نیز مقدار مصرف کننده های دستگاه می باشد ؛ به گونه ای که هرچقدر مقدار مصرف کننده هایی که به دستگاه متصل می باشند ؛  در محدوده محاز بیشتر باشد ؛ باتری ها سریع تر تخلیه گشته و بدی ترتیب مدت زمان برق دهی کوتاه تر می گردد.

با استفاده از فرمول زیر می توان مدت زمان برق دهی یو پی اس را تخمین بزنیم:

توضیح: زمان به دست آمده در فرمول بر حسب ساعت است.

زمان برق دهیVbat x AH / P) x 0.7 = )

اینگونه فرض کنید که به یو پی اس ذکر گشته (KVA3  با ولتاژ باتری ۹۶ ولت) به اندازه ۱۰۰۰ وات مصرف کننده متصل گشته می باشد و همچنین ۸ سلول باتری ۱۸ آمپر ساعت نیز به عنوان باتری های بک آپ لحاظ شده است . بر حسب فرمول بالا :

“x18x0.7/1000=1:12’۳۴۹۶

همانگونه که اطلاع دارید ؛ عدد ۲۰۹۶/۱ به ساعت می باشد و با هدف ملموس شدن این عدد شما میتوانید تا قسمت اعشاری آن را بر حسب آنچه که ما انجام دادیم ؛ به دقیقه و ثانیه تبدیل نمایید.

دقیقه h x 60 = 12.5762096/0

هم اکنون به منظور بخش اعشاری دقیقه نیز همین گونه عمل می نماییم .

ثانیه m x 60 = 34.56576/0

لازم به ذکر است که نمی توان این عدد دقیق را با عنوان مدت زمان بک آپ در نظر گرفت ؛ چراکه با توجه به عوامل مختلفی به مانند کیفیت باتری ها و نیز تغییر میزان مصرف در زمان های گوناگون توصیه می گردد تا بر روی میزان حدود یک ساعت حساب نمایید ؛  به علاوه اینکه باتری ها به مرور زمان فرسوده شده و ظرفیت آنان کم می گردد و به همان نسبت نیز مدت زمان برق دهی کم می شود ؛ به عنوان مثال باتری هایی که یک سال کار کرده باشند (بر حسب نوع و کیفیت ) ظرفیت آنان عموما تا ۷۰ و یا ۶۰ در صد میزانی که در اول دارا بودند ؛  کم می گردد .

مدت زمان کارکرد یو پی اس

مدت زمان کارکرد یو پی اس

جهت ارتباط با کارشناسان فروش شرکت پویا تسعه افزار و مشاوره رایگان با ما با شماره های ۸۸۳۴۳۴۰۰
۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی