دلایل خرابی باتری یو پی اس

دلایل خرابی باتری یو پی اس

دلایل خرابی باتری یو پی اس با ما همراه باشید.

باتری یو پی اس چیست و چه کاربردی دارد؟

باتری یو پی اس: یو پی اس یا (منبع تغذیه بدون توقف) یک دستگاه الکترونیکی است که از آن برای ایجاد ثبات در جریان تغذیه تجهیزات الکتریکی استفاده می‌شود.

UPS به طور معمول برای محافظت از رایانه ها، مراکز داده، تجهیزات مخابراتی و یا سایر تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت قطع ناگهانی جریان برق بسیاری از سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها و موسساتی که از تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌کنند با صدمات، تلفات و شاید خسارت‌های جبران ناپذیری مواجه شوند، در این شرایط به نقش مهم انواع دستگاه‌های یو پی اس پی می‌بریم.

باتری یو پی اس از مدت قطع جریان برق حدود ۵ تا ۱۵ دقیقه به شما فرصت می‌دهد تا اطلاعات و داده‌هایتان را ذخیره کنید و با خیال راحت از برنامه خارج شوید قبل از اینکه منبع انرژی باتری یو پی اس تمام شود.

خرابی باتری یو پی اس یکی از رایج ترین مشکلات سیستم های یو پی اس است. به طور کلی، یک باتری یو پی اس با کیفیت در صورت نگهداری خوب، عمر مفیدی در حدود 4 تا 5 سال دارد.

خرابی باتری یو پی اس از اتفاقات رایج برای سیستم های یو پی اس است که از اهمیت بالایی برای سلامت مصرف کننده های حساس الکتریکی بر خودار است.

خرابی باتری یکی از دلایل عمده خرابی های یو پی اس است. اما حتی با وجود آسیب پذیری باتری در برابر خرابی های زودرس ، شما نباید متضرر شوید.

در صورت قطع برق شهر، زمانی که سیستم شارژ فعال نیست، UPS برق سیستم باتری را تامین می کند. علائمی وجود دارد که نشان می دهد می توانید خرابی باتری UPS را تشخیص دهید. این ویژگی ها عبارتند از:

  • عدم شارژ باتری
  • روشن نشدن UPS
  • عدم ارائه بک آپ
  • روشن نشدن چراغ هشدار
  • دریافت پیام خطا
  • روشن نشدن چراغ تعویض باتری
  • کاهش الکترولیت
  • شل شدن تسمه دینام
  • شل شدن بست های نگهدارنده باتری
  • شکستگی جعبه
  • خوردگی کابلها یا سر باتری یو پی اس

اگر هر یک از این ویژگی ها را دیده اید، مطمئن شوید که مشکلی وجود دارد.

 

دلایل خرابی باتری یو پی اس

دلایل خرابی باتری یو پی اس

 5 مورد از دلایل خراب شدن باتری یو پی اس

۱- قرار گرفتن در دمای غیر مناسب

یکی از موارد بسیار مهم در استفاده بهینه از باتری، استفاده از این نوع باتری‌ها در دمای مناسب محیط است. اگر باتری در دمای ایده آل قرار نگیرد عمر باتری کاهش می‌یابد و در مدت زمان طولانی باتری خراب می‌شود. به عنوان مثال بهترین دما برای ماندگاری بهتر باتری‌های سیلد لید اسید، دمای 20 الی 30 درجه است.

۲- زیاد از حد شارژ کردن باتری ups

اگر باتری یو پی اس بیش از حد شارژ شود، کارایی خود را از دست داده و خراب می‌شود. در صورت شارژ کردن زیاد، ولتاژ بیش از حد به باتری متصل می‌شود و با ورود جریان زیاد به باتری، دمای داخلی باتری افزایش می‌یابد و در نتیجه گاز از طریق سوپاپ خارج شده، سپس شبکه الکترود مثبت دچار خوردگی شده و باتری به‌شدت دچار آسیب می شود.

۳- دشارژ بیش از حد باتری

دشارژ بیش از حد باتری یکی دیگر از دلایل خرابی باتری یو پی اس است که منجر به سولفات شدن سرب و بالا رفتن مقاومت داخلی باتری می‌شود. توجه داشته باشید که با در اختیار داشتن یوپی اس مناسب می‌توانید میزان دشارژ باتری را کنترل کنید. یعنی یو پی اس به طور کامل باتری را دشارژ نمی‌کند و مطابق با استانداردها، بعد از آلارم اخطار به USER سیستم را متوقف می‌کند.

۴- ریپل برق متناوب (AC)

به ولتاژ متناوبی که بر روی شارژر برق به طور مستقیم قرار بگیرد، ریپل برق متناوب می‌گویند. توجه داشته باشید که برق متناوب به هیچ وجه به باطری وارد نشود، زیرا به کاهش عمر مفید باتری منجر می‌شود؛ ضمن این که بر روند کار باتری نیز تاثیر نامطلوبی برجای می‌گذارد.

۵- اتصال کوتاه سر باتری یو پی اس

زمانی که دو قطب مثبت و منفی باتری توسط یک رسانا به هم وصل شوند به آن اتصال کوتاه باتری می‌گویند. این اتصال به دلیل اثرات مخرب در باطری در برخی مواقع باعث قطع مدارات داخلی باتری می‌شود. در این حالت باتری آسیب دیده و خراب شده است. این خرابی قابل تعمیر نمی‌باشد. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل لازم است باتری در یک محفظه خاص که به آن کابینت باتری گفته می‌شود، نگهداری شود؛ دقت کنید تا از قرار گرفتن وسایل رسانا و فلز در نزدیکی باتری خودداری شود.

اصلی ترین دلیل خرابی باتری یو پی اس

برخی از عوامل بر عمر باتری UPS تأثیر می‌گذارند. طول عمر باتری یو پی اس به دلیل انقباض و انبساط این صفحات در طول فرآیند شارژ و دشارژ بستگی به ماده فعال باتری یو پی اس های صفحات دارد.

عواملی مانند دمای بالا، تخلیه طولانی مدت و ارتعاش می تواند منجر به خراب شدن سریع این باتری ها شود و منجر به تشکیل رسوب و اتصال کوتاه شود.

سولفاته شدن یکی دیگر از دلایل آسیب باتری UPS است. هنگامی که باتری یو پی اس بیش از 6 ماه نگهداری می شود، سولفات سرب باعث سفت شدن و یخ زدن صفحات می شود و ظرفیت شارژ باتری یو پی اس را کاهش می دهد. به طوری که ممکن است ظرفیت شارژ به طور کامل از بین برود و باتری یو پی اس به طور کامل از کار بیوفتد.

روش تشخیص خرابی باتری یو پی اس

ساده ترین راه برای تشخیص خرابی باتری یو پی اس این است که منبع تغذیه UPS را خاموش کنید. اگر یو پی اس بتواند تحت این شرایط برق را تامین کند، به این معنی است که باتری ها ایمن هستند.

اما اگر باتری ها برای مدت کوتاهی برق را تامین کنند یا قادر به تامین برق نباشند، مشخص است که باتری آسیب دیده است. اما اساسی ترین راه برای تشخیص خرابی باتری یو پی اس، آزمایش باتری ها با استفاده از تستر باتری است.

باتری‌ها با گذشت زمان ولتاژ خود را از دست می‌دهند، بنابراین ولتاژ پایینی را ذخیره می‌کنند که ممکن است آسیب ببیند و باید تعویض شود.

چگونه می توان فهمید که باتری یو پی اس باید تعویض شود؟

تعویض باتری های یو پی اس های مدرن دارای هشدار کم باتری هستند و خودآزمایی دوره ای را انجام می دهند. آنها در صورت نیاز به تعویض به شما هشدار می دهند. معمولاً هر دو نشانگر را چشمک می زنند و صدای زنگ خطر را ایجاد می کنند.
دلایل خرابی باتری یو پی اس

دلایل خرابی باتری یو پی اس

شرکت پویا توسعه افزار

ما مشتریان خود را با بهترین راه حل های مدیریت سیستم های UPS که کارآمد و مقرون به صرفه هستند، راهنمایی می کنیم.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه خرید یو پی اس با همکاران ما در شرکت پویا توسعه افزار با شماره های ۸۸۳۴۳۴۰۰ و ۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱

تماس حاصل فرمایید.

باتری یو پی اس ups – یو پی اس – خرید یو پی اس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هشت =