آنچه در مورد باتری و نحوه شارژ آن در یوپی اس باید بدانید .

شارژ باتری یو پی اس

شارژ باتری یو پی اس یکی از مهم ترین مباحث در خصوص این دستگاه است و باید به صورت درست و بی نقص انجام شود. شارژ باتری UPS باید به صورت کاملا درست انجام شود. یکی از اجزایی که نقش بسزایی در یو پی اس دارد، باتری در یو پی اس است که در زمان قطع شدن برق شهری، انرژی مورد نیاز این یو پی اس را تامین می کند.

باتری هایی که در یو پی اس بکار می رود معمولا از نوع سیلد لید اسید می باشد که دارای ساختار فیزیکی یا شیمیایی هستند. اصلی ترین ویژگی این نوع باتری ها نداشتن آب باتری یا همان اسید باتری است که مانع از نشت یا ریزش آن می شود .به عبارتی این باتری ها به باتری خشک نیز معروفند .

شارژر کردن باطری یوپی اس

شارژ باتری متناسب با نوع شارژر استفاده شده در یو پی اس که عموما بر حسب ولتاژ DC  دستگاه تعریف می شود انتخاب می شود . و برابر با دیاگرام شارژ تولید کننده باتری این فرآیند صورت می گیرد .

آنچه در مورد باتری و نحوه شارژ آن در یوپی اس باید بدانید .

به صورت کلی در تمام باتری ها زمانی که شروع به شارژ شدن می کنند (طبق منحنی شارژی که در باتری وجود دارد) .میزان جریانی که شارژر به باتری می دهد به مرور کم می شود و زمانی که باتری به صورت کامل شارژ شد این مقدار جریان به کمترین حد خود در مدت شارژ شدن می رسد.

رابطه دفعات شارژ باتری UPS با عمر باتری یو پی اس

شارژر های یو پی اس بسته به نوع آفلاین یا آنلاین بودن دستگاه یو پی اس متفاوت است . مسلما دستگاه آفلاین شارژر ضعیف تری نسبت به یک یو پی اس آنلاین دارد . و نکته دیگر اینکه در یو پی اس های باتری داخلی شارژر استفاده شده متناسب با باتری های نهایتا 9 آمپر ساعت دارد و امکان اینکه باتری آمپر بالاتری را ساپورت کند وجود ندارد .

ولتاژ شارژر باتری یو پی اس چقدر است؟

یکی از قسمت های یو پی اس، شارژر باتری آن است ، که کار آن شارژ نمودن باتری های دستگاه یوپی اس است . ولتاژ شارژر یک یو پی اس معادل ولتاژ باتری آن است. به عبارتی در یک یوپی اس لاین اینتر اکتیو 3000 ولت آمپر 48 ولتی ، شارژری معادل 48 ولت دارد .و یک یوپی اس آنلاین 3000 ولت آمپر 96 ولتی ، شارژری معادل 96 ولت دارد .

عموما باید ولتاژی که یک شارژر یو پی اس  بر روی ترمینال باتری قرار می دهد تا باتری ها را شارژ نماید باید مقداری حدودا بین 13.4 الی 13.7 باشد. (البته برای باتری های معمول که 12ولت می باشند)

نکات مهم شارژ باتری UPS

  • اول اینکه ولتاژ شارژر باید با ولتاژ سیستم یو پی اس و باتری آن همخوانی داشته باشد؛ در غیر این صورت ممکن است باتری در معرض خطر قرار بگیرد.
  • نکته ی دوم این است که یک شارژر خوب باید فرایند شارژ را از زمان شروع شارژ  طبق دیاگرام باتری به مرور کم کرده و وقتی باتری فول شارژ شد ، فرآیند شارژ قطع گردد و به این ترتیب، از خرابی باتری جلوگیری نماید.
  • نکته سوم اینکه تعداد دفعات شارژ و دشارژ باتری بر طول عمر باتری موثر است هرچه قدر این فرآیند بیشتر تکرار شود عمر باتری کوتاه تر می شود .
  • نکته چهارم دمای محیطی که یو پی اس در آن قرار می گیرد باید به اندازه باشد. نه بیش از اندازه گرم و نه بیش از اندازه سرد دمای بیش از حد به شدت برای باتری یو پی اس مضر است و به مرور زمان، باعث خرابی این قطعه می گردد.

ولتاژ باتری یو پی اس باید بین ۱۳ تا ۱۵٫۱ ولت افزایش یابد. در اکثریو پی اس ها در یک جای گرم مقدار ولتاژ بین ۱۴ تا ۱۴٫۵ ولت اندازه گیری خواهد شد. اغلب رگولاتورهای ولتاژ ، دارای جبران کننده دما (temperature compensated) برای شارژ درست باتری یو پی اس تحت شرایط مختلف محیطی هستند.

شارژ باتری یو پی اس

تست وضعیت شارژ باتری یو پی اس

تست وضعیت شارژ باتری یو پی اس

برای تست باتری یا عیب یابی سیستم شارژ ، به یک ولتمتر دیجیتال با دقت 0.5% یا بالاتر نیاز است و برای باتری غیر سیلد به یک هیدرومتر تصحیح کننده دما (temperature compensating) نیز نیاز می باشد.

ابتدا تست ظاهری را جهت بررسی آسیبهای ظاهری از قبیل خوردگی کابلها یا سر باتری یو پی اس ، شل شدن تسمه دینام، کاهش الکترولیت، ، شل شدن بست های نگهدارنده باتری یو پی اس یا کابل های سر باتری یو پی اس یا شکستگی جعبه انجام می دهیم.

 

نگهداری از باتری یو پی اس

ولتاژ سیستم یو پی اس و باتری باید با ولتاژ شارژر مورد استفاده تناسب داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است باتری آسیب ببیند. همچنین شارژر مورد استفاده باید در زمان مناسب، شارژ را قطع کند و به این ترتیب، از خرابی باتری جلوگیری نماید. از طرفی شارژ و دشارژ پی در پی باتری، باعث بروز آسیب به آن می شود.

روش های افزایش عمر باتری یو پی اس

  • یو پی اس را در جای خشک و خنک نگه دارید.
  • دستگاه UPS باید در جای خشک و در درجه ی حرارت 25 درجه ی سانتیگراد نگهداری شود.
  • هر 8 درجه افزایش دما عمر باتری را به نصف کاهش می دهد. برای عبور جریان هوا، از هر طرف دستگاه حداقل 2 اینچ فضا باز بگذارید.
  • از انبار کردن باتری یو پی اس خودداری کنید.
  • باطری های نو را می توان تا 12 ماه در انبار نگه داشت ولی باتری هایی که برای مدت طولانی نگهداری می شوند، طول عمر کمتری دارند.
  • باتری ها را کالیبره کنید. کالیبره کردن باتری، یک یا دو بار در سال، باعث طول عمر باتری یو پی اس می شود، ولی کالیبراسیون بیش از حد از عمر باتری می کاهد.
  • باتری ها را به طور منظم بازرسی کنید.
  • باتری هایی که تخلیه کامل شده اند باید ظرف 48 ساعت دوباره شارژ شوند. همواره از وضعیت شارژ باتری خود اطمینان داشته باشید، تخلیه و شارژ بیش از حد، در کاهش عمر باتری موثر است.
  • به دلایلی نظیر خوردگی و فرسودگی مقاومت داخلی باتری افزایش می یابد، اگر این مقاومت تا 30 درصد افزایش یافت، باتری را جایگزین کنید.
  • دستگاه های کم مصرف باعث افزایش عمر سیستم یو پی اس می شوند.
  • لامپ های معمولی 75 درصد بیشتر از لامپ های CFL برق مصرف می کنند. چراغ های LED نیز مصرف برق کمتری دارند.

عوامل موثر در عمر باتری سیلد اسید

عوامل موثر در عمر باتری سیلد اسید

این گونه باتری ها به دلیل اینکه ساختار فیزیکی یا شیمیایی  که دارند امکان متصاعد شدن گاز به خارج یا امکان ریزش اسید در آنها وجود نداشته است و اسید در این گونه موارد کاملا مهار می شود . می توانیم به مزایایی که این گونه باتری ها دارند به  عنوان مثال به Maintenance freee اشاره کنیم . در واقعه به بیانی دیگر می توانیم بگوییم که نیازی به نگهداری و سرویس در آنها وجود ندارد . استفاده دیگر این نوع باتری ها در دشارژهای عمیق می باشد .

چه عواملی می تواند بر طول عمر باتری های VRLA تاثیر بگذارد؟

نکته مهم : شرکت های که باتری را تولید می کنند هر کدام نمودارهای متفاوتی و مقادیر مختلفی را در زمینه, storage, service life, DOD …. برای مدل های گوناگون باتری ارائه می نمایند . پس شما باید همواره در زمان انتخاب باتری به منحنی های دقت کنید که با باتری مربوط است . البته وظیفه ای فروشنده این است که خریدار را از مشخصات این باتری و نکات آن آگاه نماید .

مورد اول :

باتری های یو پی اس که عموما دارای ولتاژ ۱۲ولت بوده و از تکنولوژی سیلد لید اسید و mf و یا همان باتری بدون نیاز به نگهداری بهره می برند دارای شرایط نگهداری خاصی می باشند و مصرف کننده برای استفاده از بیشترین طول عمر باتری باید به موارد نگهداری صحیح دقت فرماید.

اولین نکته مهم در نگهداری تمامی باتری ها و حتی باطری یو پی اس ،دمای محیطی است که باتری در آن نصب گردیده است.از آن جایی که باتری یو پی اس در زمان کارکرد به علت عبور جریان از داخل سلول های باتری مولد دما می باشد ،به همین دلیل در صورتی که درمای محیط باتری از استاندارد معمول(۲۵درجه سانتیگراد )بالاتر باشد عمر باتری به شدت پایین می آید.

نکته:برای رسیدن به بیشترین طول عمر باتری حتما باتری هارا در محیط خنک نگهداری نمائید.

مورد دوم :

مورد دوم در نگهداری باتری ها جریان شارژ و دشارژ باتری ها می باشد که تعیین کننده جریان شارژ،شارژر یو پی اس می باشد و بر اساس نمودار فوق مشخص گردیده است باتری را شارژ و دشارژ نمائیم.

درصورتی که مدار شارژر یوپی اس دارای برد ABM یا همان مدیریت پیشرفته باتری و یا SCM کنترل هوشمند جریان شارژر باشد ،تاثیر بسزایی در طول عمر باطری داشته و با اغماض می توان گفت که ۵۰% طول عمر باطری را افزایش می دهد.

مورد سوم :

سومین مورد برای نگهداری باطری یو پی اس  استفادهاز باتری سالم در کنار باتری های فرسوده یا باطری هایی است که مدتی از طول عمر آنها گذشته است ، با این عمل به علت داشتن مقاوت داخلی ،  باتری های کهنه نوعی مصرف کننده برای باتری های نو محسوب می گردند و این شرایط میتواند مدت پشتیبانی محصول را به مدت زیادی پایین بیاورد.و باعث خرابی باتری های نو نیز شوند .

مورد چهارم :

آخرین مورد لازم برای برای نحوه صحیح نگهداری باتری عدم اتصال کوتاه بین پلاریته های مثبت و منفی باطری می باشد که در صورت وقوع چنین شرایطی جریان اتصال خیلی بالائی مابین پلاریته های باتری جاری شده و این عمل باتری یوپی اس را بصورت کلی از بین می برد.

سخن پایانی :

شرکت پویا توسعه افزار سالهاست نماینده باتری SEC آمریکاست و با همان استاندارد ها باتری با کیفیتی را با برند LT روانه بازار نموده است . باتری LT از تکنولوژی نانو ژل بهره برده و جزء با کیفیت ترین باتری های موجود در بازار می باشد . جهت اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − دو =