تفاوت های یو پی اس با ژنراتور چیست؟

تفاوت های یو پی اس با ژنراتور چیست؟

همانطور که می دانید؛ یو پی اس یک منبع تغذیه بدون وقفه است. این دستگاه الکترونیکی برق لوازم برقی مشتری را در صورت قطع برق تامین می کند و در این حالت پس از برقراری برق شهری وظیفه کنترل و حفظ برق شبکه را بر عهده دارد. علاوه بر این، این دستگاه از پخش صدا و اختلال در دستگاه های حساس کاربر جلوگیری می کند.

ژنراتورها را می توان مانند UPS  به عنوان منبع تغذیه استفاده کرد، اما تفاوت هایی وجود دارد. هدف اصلی هر دو سیستم UPS و ژنراتور تامین برق پشتیبان در صورت قطع ناگهانی برق است. به همین دلیل، ما هر دو را جزء سیستم های برق اضطراری در نظر می گیریم.

بنابراین موقع قطع برق، دستگاه ها و تجهیزات برقی، از وقفه ی بی برقی در امان می مانند و می توانند با استفاده از برق اضطراری به فعالیت های خود ادامه دهند.

معمولاً در کشور ما از دیزل ژنراتورها و یو پی اس ها تنها به یک دلیل خاص استفاده می شود و سیستم برق رسانی همواره به صورت مداوم کار می کند و در برخی مواقع که قطعی برق است مشکلات زیادی به وجود می آید. در واقع بارزترین تفاوت یو پی اس و ژنراتور در نحوه برق رسانی و تبدیل انرژی است.

ژنراتور ها نیاز دارند که از یک سوخت جایگزین استفاده کرده و در واقع عمل تبدیل را انجام می دهند. به یاد داشته باشید که یو پی اس ها تنها سیستم ذخیره انرژی در باتری های بزرگ با ظرفیت های بالا و تبدیل برق DC به متناوب توسط این دستگاه ها انجام می شود، ضمن که دیزل ژنراتور همان طور که از نامش مشخص است از سوخت فسیلی و گازوئیل استفاده می کند و در واقع این دستگاه در موارد خاص استفاده می شود و قطعا در برخی مدل ها توان بالاتری نیز دارد.

عوامل تاثیر گذار در موقع برق دهی یو پی اس عبارتند از:

تعداد سیستم ها و میزان بار اتصال یافته به یو پی اس

ظرفیت باتری استفاده شده در ورودی یو پی اس

کارکرد یو پی اس ها

وظایف یو پی اس ها و نحوه کار یو پی اس ها :

تنظیم کردن و اصلاح نمودن و یا افزایش و کاهش دادن ولتاژهای خروجی و ورودی ، با هدف فراهم کردن یک ولتاژ قابل قبول برای دستگاه

مهیا نمودن برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده با کیفیت مطلوب و به صورت پیوسته

زمانی این موارد رخ می دهد که تامین کننده برق منطقه ای ، دچار مشکلات کلی و یا جزئی شود.

اجزاء یو پی اس

باتری (Battery): با هدف ذخیره سازی انرژی الکتریکی و بهره گیری به عنوان منبع انرژی الکتریکی در یو پی اس.

اینورتور (Inverter): به منظور تبدیل نمودن جریان مستقیم به متناوب.

شارژر (Charger): با هدف شارژ کردن باتری یو پی اس و تبدیل جریان متناوب به مستقیم.

یکسوساز یا رکتیفایر (Rectifier): به منظور تبدیل نمودن جریان متناوب ورودی به جریان مستقیم.

 

تفاوت های یو پی اس با ژنراتور چیست؟

تفاوت های یو پی اس با ژنراتور چیست؟

 ژنراتور چیست؟

ژنراتور ماشینی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در واقع کار ژنراتورها به حرکت هادی در داخل میدان مغناطیسی بستگی دارد که باعث القای جریان الکتریکی در داخل هادی می شود.

انواع و اقسام ژنراتورها  :

عموما ژنراتورها از نظر نوع سوخت مصرفی ، به دو گروه پایه گازسوز و ژنراتورهای دیزلی سوخت فسیلی مایع ( دیزلی وبنزینی ) طبقه بندی می شوند .

لازم به ذکر است که در ژنراتورهای گازسوز ، به موجب اینکه کلاً سوخت گاز در شرایط برابر ، در مقایسه با سوخت های فسیلی مایع ، دارای توان ایجاد انرژی محدود تری می باشد ؛ باعث ایجاد شدن گشتاور کمتری نیز در موتور مولد برق می گردد .

به همین دلیل ضروری است تا جای توان ، توان ژنراتور های گاز سوز به منظور اتصال یافتن به مدار یو پی اس ، از حدود ۳ برابر توان  UPS ، بیشتر باشد .

همچنین ژنراتورها از نظر ساختاری نیز انواع گوناگونی همچون ژنراتورهای DC ، ژنراتورهای القایی ، ژنراتورهای سنکرون و توربوژنراتورها دارند .

مقایسه ژنراتور ها و یو پی اس ها

یو پی اس ها برای تامین برق در صورت قطع برق به باتری ها متکی هستند. باتری های یو پی اس در درجه اول باتری های سرب اسید سیلد هستند که دارای مشخصات بسیار خوب و طول عمر بالایی هستند و نیازی به سرویس و نگهداری ندارند اما قیمت این نوع باتری ها بسیار گران است. به همین دلیل از یو پی اس با ژنراتور استفاده می کند. زیرا با استفاده از ژنراتور تا زمانی که سوخت داخل مخزن ژنراتور وجود داشته باشد می توانیم برق تولید کنیم. در این حالت عمر باتری کوتاه است و در نتیجه یو پی اس به باتری های کوچکتر، ارزانتر و طولانی تری نیاز دارد. عموماً در صورت استفاده همزمان از ژنراتور و یو پی اس، کمبود برق جبران شده و هرگونه نوسانات و نویزهایی که به نرم افزار و سخت افزار کاربران آسیب وارد کند، برطرف خواهد شد.

سازگاری یو پی اس و ژنراتور

یو پی اس ها معمولا به عنوان منبع تغذیه اضطراری شناخته می شوند و ظرفیت و کارایی آنها تنها در صورت قطع برق مشخص می شود و معتقدند که نیازی به UPS هایی ندارند که دارای ژنراتور (یا بدون ژنراتور) باشند. اما برای اینکه یک سیستم شبکه برق پایدار و بدون نویز و نوسانات آنلاین داشته باشیم، باید همزمان از ژنراتور و یو پی اس استفاده کنیم.

(البته باید توجه کرد که همه یو پی اس ها با برق تولیدی ژنراتور سازگار نیستند) ولی یوپی اس های تولیدی شرکت پویا توسعه افزار با انواع موتور برق و ژنراتور سازگاری دارد .

 

تفاوت های یو پی اس با ژنراتور چیست؟

تفاوت های یو پی اس با ژنراتور چیست؟

 

معایب استفاده از دیزل ژنراتور به جای یو پی اس

1- استفاده از سوخت فسیلی

2- تثبیت نکردن ولتاژ و فرکانس

3- شروع به کار با تاخیر

4- تولید صدای فراوان

 

مزایای یو پی اس نسبت به دیزل ژنراتور

اگر بخواهیم بیشتر در مورد مزایا و کاربردهای دستگاه یو پی اس برای عزیزان توضیح دهیم باید بگوییم که در این سیستم ها نویز وجود ندارد، ژنراتورها ممکن است در مدتی پس از بهره برداری و یا در ابتدای کار نویز بر روی مدارها و سیستم های کامپیوتری داشته باشند و این یک مشکل بزرگ است.

علاوه بر این، به دلیل کاربردهای بانکی، اداری و شرکتی، یو پی اس ها می توانند نویز های وارده بر جریان برقی که حتی ربطی به دستگاه تولید انرژی ندارد را نیز تامین کنند.

این دستگاه ها هندلینگ خاص و عجیبی ندارند، ذخیره برق با توجه به میزان ولتاژ و همچنین توان کار در ابعاد و مقادیر مختلف به فروش می رسد و شما می توانید هر یک از این مدل ها را با توجه به برند و میزان انتخاب کنید.

با توجه به نوع ذخیر و تبدیل به برق متناوب، حتی اگر منطقه شما هم برق ناپایدار و نوسان داری داشته باشد، این مشکل توسط سیستم یو پی اس حل می شود.

در بسیاری از کاربردهای حساس، از ژنراتورها همراه با یو پی اس ها برای تامین برق خروجی پس از قطع شهر و قبل از ورود ژنراتور استفاده می شود. هنگامی که ژنراتور وارد مدار می شود، UPS ولتاژ و فرکانس خروجی ژنراتور را نیز تثبیت می کند.

شركت پويا توسعه افزار

شركت پويا توسعه افزار عضو انجمن شركتهاي انفورماتيك ايران و با چندين سال تجربه در توليد يو پي اس مدتهاست كه توليدات خود را شامل انواع منبع تغذيه بدون وقفه (UPS) در بازار ايران عرضه مي كند.

همکاران و کارشناسان تحصیل کرده ما با کمال میل آماده هر گونه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما خریداران عزیز می باشند.

جهت ارتباط با کارشناسان فروش شرکت و مشاوره رایگان با ما با شماره های  ۸۸۳۴۳۴۰۰
۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ در تماس باشید.
یو پی اس آنلاین – یو پی اس لاین اینتراکتیو- یو پی اس آفلاین – یو پی اس برای کامپیوتر- یو پی اس برای دوربین مدار بسته – یو پی اس برای درب اتوماتیک – یو پی اس برای مصارف خانگی – یو پی اس برای تجهیزات پزشکی – یو پی اس برای شبکه های کامپیوتری – باتری یو پی اس- باطری یو پی اس – باطری سیلداسید- باطری برای یو پی اس – باتری سیلداسید – باتری برای یو پی اس 
مطالب پیشنهادی