مدار الکترونیکی یو پی اس

مدار الکترونیکی یو پی اس

مدار الکترونیکی یو پی اس

UPS مخفف عبارت Uninterpretable Power Supply ، به معنای منبع انرژی بدون وقفه است.

یو پی اس یک محصول الکترونیکی است که برای تامین برق پشتیبان دستگاه ها در صورت قطع برق و یا خاموش شدن عادی آنها استفاده می شود و توان آن بر حسب وات یا کیلووات اندازه گیری می شود.

یو پی اس ها به طور گسترده در کشورهای جهان سوم مانند هند، فیلیپین، بنگلادش، پاکستان استفاده می شود که به دلیل ریزش بار به دلیل کمبود منابع برق دچار خاموشی های مکرر می شوند.

نحوه عملکرد یو پی اس

منبع تغذیه اضطراری یا یو پی اس به عنوان قطعه ای از تجهیزات الکتریکی تعریف می شود که می تواند به عنوان منبع برق اضطراری برای بار متصل در صورت خرابی منبع برق ورودی اصلی استفاده شود.

در یو پی اس، انرژی عموماً در فلایویل ها، باتری ها یا خازن ها ذخیره می شود. در مقایسه با سایر سیستم های منبع تغذیه اضطراری، UPS از مزیت محافظت فوری دستگاه ها و تجهیزات در برابر قطع برق ورودی برخوردار است.

عمر باتری بسیار کوتاه است،با این حال، به نظر می رسد این زمان برای خاموش کردن ایمن دستگاه متصل مانند رایانه، تجهیزات مخابراتی و غیره، یا روشن کردن یک منبع برق آماده به کار کافی است.

یک یو پی اس می تواند به عنوان یک وسیله حفاظتی برای برخی از سخت افزارهایی که ممکن است به طور جدی آسیب ببینند یا پیشرفت و داده ها را به دلیل قطع ناگهانی برق از دست بدهند، استفاده شود.

انواع نقشه مدار الکترونیکی یو پی اس

نقشه مدار الکترونیکی یو پی اس به س دسته یو پی اس آنلاین، یو پی اس آفلاین و یو پی اس لاین اینتراکتیو طبقه‌بندی می‌شود که در ادامه به آن می پردازیم.

مدار الکترونیکی یو پی اس

نقشه مدار الکترونیکی یو پی اس آنلاین

در این نوع نقشه مدارهای الکترونیکی یو پی اس از روش تبدیل دوگانه استفاده می شود. این بدان معنی است که ابتدا ورودی AC توسط یک فرآیند یکسوسازی به DC تبدیل می شود تا آن را در یک باتری قابل شارژ ذخیره کند. این DC با فرآیند وارونگی به AC تبدیل می شود و به بار یا تجهیزات متصل منتقل می شود.

این نوع یو پی اس در مواردی که ایزوله الکتریکی ضروری است استفاده می شود، این سیستم به دلیل داشتن مبدل و سیستم خنک کننده هزینه بیشتری دارد.

در این سیستم یو پی اس، یکسو کننده که با جریان AC معمولی تغذیه می شود، مستقیماً اینورتر را به حرکت در می آورد از این رو به آن یو پی اس دو تبدیلی نیز می گویند.

در صورت قطع برق، یکسو کننده نقشی در مدار ندارد و نیروی ثابت ذخیره شده در باتری های متصل به اینورتر توسط کلید انتقال به بار داده می شود. پس از بازیابی برق، یکسو کننده شروع به شارژ باتری ها می کند. جریان شارژ برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد باتری ها به دلیل استفاده از یکسو کننده با توان بالا محدود است.

در هنگام قطع برق اصلی، این سیستم UPS با زمان انتقال صفر کار می کند. یعنی هیچ گاه وقفه ای در کار دستگاه ها حتی برای یک صدم ثانیه ایجاد نمی شود. این به این دلیل است که منبع پشتیبان به عنوان منبع اصلی عمل می کند، نه ورودی اصلی AC اما وجود جریان هجومی و جریان بار زیاد ممکن است منجر به زمان انتقال حدود 4 تا 6 میلی ثانیه در این سیستم شود.

نقشه مدار الکترونیکی یو پی اس آفلاین

این یو پی اس به عنوان سیستم UPS آماده به کار نیز نامیده می شود که فقط می تواند اساسی ترین ویژگی ها را ارائه دهد.

هنگامی که برق قطع می شود، سوئیچ انتقال منبع پشتیبان را انتخاب می کند بنابراین، سیستم آماده به کار تنها زمانی شروع به کار می کند که خرابی در شبکه وجود داشته باشد.

در این سیستم ابتدا ولتاژ متناوب یکسو شده و در باتری متصل به یکسو کننده ذخیره می شود، هنگامی که قطع برق رخ می دهد، این ولتاژ DC توسط یک اینورتر برق به ولتاژ AC تبدیل شده و به بار متصل به آن منتقل می شود.

این سیستم یو پی اس کم هزینه ترین نوع سیستم است و علاوه بر پشتیبانی، حفاظت از نوسانات را نیز ارائه می دهد. زمان انتقال انرژی حدود 25 میلی ثانیه است که برای تشخیص ولتاژ برق از دست رفته توسط سیستم UPS استفاده می شود.

UPS آماده به کار در صورت بروز مشکلات رایج برق مانند خاموشی، افت ولتاژ یا افزایش ولتاژ به برق پشتیبان باتری متوسل می شود.

هنگامی که برق ورودی کمتر از سطوح ولتاژ ایمن یا بیشتر از آن می شود، UPS به برق باتری DC تغییر می کند و سپس آن را به برق AC تبدیل می کند تا تجهیزات متصل را تامین کند.

این مدل‌های UPS برای لوازم الکترونیکی مصرفی، رایانه‌های سطح ابتدایی، سیستم‌های POS، سیستم‌های امنیتی و سایر تجهیزات الکترونیکی اولیه طراحی شده‌اند.

همکاران و کارشناسان شرکت پویا توسعه افزار آماده هر گونه مشاوره و پاسخگویی به سوالات شما خریداران عزیز می باشند.

جهت ارتباط با کارشناسان فروش شرکت و مشاوره رایگان با ما با شماره های ۸۸۳۴۳۴۰۰ و 

۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =