مهمترین تفاوت های باتری یو پی اس و باتری ماشین

مهمترین تفاوت های باتری یو پی اس و باتری ماشین

مهمترین تفاوت های باتری یو پی اس و باتری ماشین

باتری های مورد استفاده برای اتومبیل ها، اتوبوس ها و کامیون ها به عنوان باتری خودرو شناخته می شوند. این مدل از باتری ها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که جریان بسیار زیادی را برای مدت زمان بسیار کوتاهی برای تغذیه استارت خودرو ارائه می کنند.

هنگامی که موتور خودرو روشن و کار می کند، دینام خودرو وظیفه تامین نیازهای الکتریکی خودرو را بر عهده دارد و همچنین به سرعت باتری خودرو را شارژ می کند تا آن را به شارژ کامل بازگرداند.

برخلاف باتری‌های خودرو، باتری‌های UPS و باتری‌های خورشیدی طراحی شده‌اند برای تامین جریان کمی به طور مداوم برای مدت زمان طولانی، به اصطلاح این نوع باتری ها باتری های کم مصرف هستند، البته هم باتری یو پی اس و هم باتری استارت ماشین هر دو ولتاژ 12 ولت دارند و هر دو از نظر ظاهری و حتی عملکرد، هر دو از سرب و اسید برای تولید انرژی استفاده می کنند، اما ساختار داخلی کاملا متفاوتی دارند و هر کدام برای مصرف خود طراحی و تولید می شوند.

همه سیستم‌های پشتیبان الکتریکی، از جمله پنل‌های خورشیدی و UPS، می‌توانند با تبدیل جریان DC به برق AC، برق مورد نیاز لوازم خانگی و مصرف‌کنندگان خود را تامین کنند.

در مقایسه با باتری‌های خودرو، باتری‌های یوپی اس نوعی باتری‌های چرخه عمیق  ( باتری دیپ سایکل ) هستند زیرا در مقایسه با باتری های ماشین برای زمان تخلیه بسیار طولانی تری طراحی شده اند.

هم باتری یو پی اس و باتری ماشین هر دو باتری با ولتاژ 12 ولت هستند اما تفاوت باتری یو پی اس و باتری ماشین در ساختار طراحی و عملکرد آن می باشد.

استفاده از باتری ماشین بجای باتری یو پی اس باعث گرم شدن بیش از حد باتری در زمان شارژ با استفاده از شارژر یو پی اس می گردد که منجر خرابی سریع و کاهش عمر باتری می گردد همچنین امکان نشت اسید و آزاد شدن گاز هیدروژن و در نهایت منفجر شدن باتری وجود دارد.

اگر قصد دارید یک یو پی اس را با باتری خودرو برای مدت کوتاه یا فوری راه اندازی کنید، این امکان وجود دارد، اما به خاطر داشته باشید که باتری های خودرو برای مقاومت در برابر تخلیه عمیق یا استفاده طولانی مدت طراحی نشده اند.

در چنین باتری هایی مقاومت داخلی بسیار کم است و در ساخت باتری ها از صفحات سربی بسیار نازک تری نسبت به باتری های UP استفاده می شود. بنابراین ساخت یو پی اس با استفاده از باتری خودرو منجر به خرابی سریع عمر باتری خودرو می شود.

 

مهمترین تفاوت های باتری یو پی اس و باتری ماشین

مهمترین تفاوت های باتری یو پی اس و باتری ماشین

مهمترین تفاوت های باتری یو پی اس و باتری ماشین

نکته : در هنگام استفاده از باتری ماشین بجای باتری یو پی اس به یاد داشته باشید که گرچه قیمت باتری ماشین بسیار ارزانتر از باتری یو پی اس است اما شما در حال از بین بردن باتری خود در کمتر از چند ماه و همچنین قبول ریسکهای مربوط به نشت اسید و گاز و منفجر شدن باتری هستید.

فرق باتری خودرو با باتری یو پی اس

  • از شباهت میان باتری یوپی اس و باطری ماشین می توان به  آمپراژ و ولتاژ اشاره کرد.
  • ولی تفاوت زیادی در ساختار، فن آوری ساخت و عملکرد این دو نوع باتری موجود می باشد.
  • از تفاوت باتری پوپی اس با باتری ماشین می توان به روش جریان شارژ اشاره کرد.
  • شیوه شارژ باطری خودرو به این صورت می باشد که در هنگام کار کردن شارژ می شود و اگر مورد استفاده قرار نگیرد انرژی ذخیره شده در آن رفته رفته کم می شود.
  • جریان شارژ باطری ups با باتری خودرو متفاوت بوده که این عامل هم دلیلی برای خرابی باتری می باشد.
  • نحوه کار باتری ها / عمر باتری ها /قیمت باتری ها.

تشخیص باتری ماشین از باتری یو پی اس

برای تشخیص این باتری از ظاهر آن، می توان آن را از سر قطب باتری مشاهده کرد.

در باطری های خودرو سر پیلوت باطری به صورت سرب استوانه ای و در باتری های یو پی اس (اسید سرب سیلد) تخت و مستطیل شکل بوده و توسط پیچ و مهره به کابل شو متصل می شود.

از آنجایی که اسید داخل باتری خودرو شناور است، اگر باتری در حال لرزش باشد، اگر احساس کنیم مایع داخل باتری در حال لرزش است، این باتری خودرو است و اگر هیچ حرکت یا صدایی از باتری وجود نداشته باشد، باتری، باتری یو پی اس (اسید سرب مهر و موم شده) و علاوه بر این، باتری‌های UPS از باتری‌های خودرو سنگین‌تر هستند.

درست است که هر دو نوع باتری دارای ولتاژ یکسانی هستند، اما ساختار و عملکرد متفاوتی دارند که می تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد در نتیجه بهتر است از هر یک از این باتری‌ها در مکان مناسب خودشان استفاده شود.

باتری یو پی اس 

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما با شماره های ۸۸۳۴۳۴۰۰ و ۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ در تماس باشید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 4 =