طرز استفاده صحیح و اصولی از یو پی اس

طرز استفاده صحیح و اصولی از یو پی اس

آموزش طرز استفاده صحیح و اصولی از یو پی اس

 

انواع یو پی اس ها

انواع مختلفی از یو پی اس ها وجود دارد که هر کدام خصوصیات منحصر به فردی دارند. اما در بین تمامی انواع یو پی اس ها، یکسری ویژگی‌ها مشترک است. همه یو پی اس ها دارای باتری هستند. این باتری در واقع زمانی که برق شهری قطع می‌شود، وارد عمل می‌شود. ذخیره‌سازی انرژی در این باتری زمانی انجام می‌شود که برق شهری وصل است.

وقتی برق ورودی خاموش می شود، باتری انرژی ذخیره شده را به جریان متناوب یا برق AC تبدیل می کند. بنابراین در تمام سیستم های یو پی اس، یک باتری و یک مدار اینورتر وجود دارد.

از طرفی تمامی این سیستم ها دارای سیستم بای پس هستند که به همراه کلید در خروجی امکان ارتباط با بار را برای تامین برق مستقیم برق شهر فراهم می کند. در برخی موارد برای تکمیل مدار کلید خروجی و اتصال به برق از کلیدهای استاتیک نیز در مدار استفاده می شود. در واقع در یو پی اس های کم توان از رله استفاده می شود.

نصب یو پی اس

نکات ایمنی نصب یو پی اس عبارتند از:

  • توجه به نحوه حمل و سالم رساندن یو پی اس به مکانی که باید در آن نصب شود.
  • وجود فضای کافی برای نصب یو پی اس و همچنین توان تحمل وزن یو پی اس.
  • انتخاب مکان مناسب برای نصب که در طول عمر باتری و یو پی اس تأثیر مستقیمی دارد.
  • در نظر گرفتن شرایط محیطی مثل میزان حرارت، رطوبت و نویز محیطی
  • توجه به نوع اتصالات، مقطع کابل‌های ورودی و خروجی و فیوزهای حفاظتی و غیره.
  • اتصال بار به یو پی اس
  • اتصال زمین به منظور از بین بردن نویزها و حفاظت از دستگاه‌های برقی و یو پی اس
  • بررسی عملیات نصب و راه اندازی بدون خطا

در زمان نصب یو پی اس باید توجه داشت که :

مکانی که برای این کار انتخاب شده است فضای کافی برای نصب یو پی اس را دارد یا خیر .

و سطحی که قرار است یو پی اس روی آن نصب شودقادر به تحمل وزن یو پی اس هست یا نه.

و همچنین نصب یو پی اس نباید برای افراد و کارکنان آن محل مزاحمت ایجاد نماید.

 

8 نکته ضروری نصب و راه اندازی یو پی اس

1 . حمل و نقل دستگاه یو پی اس باید به طوری باشد که به دستگاه ضربه ای وارد نشود و به مکان نصب سالم برسد.

2 . باید مکانی مناسب را برای نصب یو پی اس استفاده کنیم که توانایی تحمل وزن دستگاه یو پی اس و فضای کافی برای یو پی اس را داشته باشد. که این کار باعث طول عمر دستگاه یو پی اس و باتری آن میشود و دستگاه یو پی اس از آسیب های احتمالی مصون میماند.

3 . مکان نصب یو پی اس باید دارای شرایط محیطی باشد که این شرایط : بدون حرارت و بدون رطوبت و بدون نویزهای صوتی در محل نصب یو پی اس مکان باشد. تا از آسیب های موجود در امان بماند.

4 . نوع اتصالات یو پی اس و همچنین کابل هایی که در نصب آن استفاده میشود و فیوزهای حفاظتی باید استاندارد باشد و با دستگاه یو پی اس مطابقت داشته باشد که از دستگاهی به دستگاه دیگر متفاوت است.

5 . در هنگام نصب یو پی اس و بارها باید فاز و نول مستقیما به یو پی اس و تابلو برق آن متصل شود و با برق شهری در حین نصب تماسی نداشته باشد.

6 . بهتر است برای رفع نویزهای صوتی و نویزهای الکتریکی از سیم ارت (به زمین اتصال میشود و نویزهای موجود را به زمین انتقال میدهد) استفاده شود.

7 . قبل از راه اندازی همه ی موارد بالا را دوباره چک کنید و مطمئن شوید بدون خظا و اشکال است.

8 . نکته خیلی مهم و ضروری این است که هیچ وقت از محافظ برق مانند محافظ تلویزیون یا رایانه و یا فریزر در قسمت خروج برق از یو پی اس استفاده نکنید و از سه راه های معمولی استفاده کنید.

وقتی از هر دو در دستگاه های برقی استفاده کنید به دستگاه های الکترونیکی شما آسیب رسانده و باعث از کار افتادن و نیم سوز شده تجهیزات الکترونیکی داخلی دستگاه میشود.

 

طرز استفاده صحیح و اصولی از یو پی اس

طرز استفاده صحیح و اصولی از یو پی اس

بیان سه مرحله از روش صحیح استفاده و نصب یو پی اس :

1 – کمبود برق بین یو پی اس ورودی و خروجی: یکی از رایج ترین ایراداتی که می تواند منجر به خرابی یو پی اس در حین نصب شود، ایراد در سیم کشی خروجی دستگاه است،بنابراین در اصل سیم کشی خروجی دستگاه (سوئیچ) (‌سیم کشی ای که از خروجی به مصرف کننده ها می رود) باید استاندارد باشد و اصطلاحا باید ایزوله باشد.

این بدان معناست که کاربران فقط می توانند به UPS متصل شوند. هنگام نصب، مطمئن شوید که خروجی با ورودی هیچ اشتراکی نداشته باشد.

2 – برای رعایت اصول ایمنی، نصب باتری ها را حتما به نصاب حرفه ای و آموزش دیده بسپارید. عدم انجام این کار ممکن است منجر به آتش سوزی، برق گرفتگی، باتری یا خرابی دستگاه شود.

3 – پس از نصب باتری ها و اتصال آن به یو پی اس و همچنین اتصال برق ورودی (برق شهری)، ابتدا دستگاه را در حالت بای پس قرار دهید (اکثر یو پی اس ها اتصال برق CT را به صورت خودکار در حالت بای پس می گیرند).

در این صورت کاربران را به دستگاه متصل کرده و میزان بارگذاری روی نمایشگر دستگاه را بررسی کنید.

اگر مشکلی پیدا نشد، یو پی اس را روشن کنید (کلید ON را نگه دارید تا یو پی اس از حالت بای پس خارج شود و عملکرد عادی دستگاه شروع شود) این کار برای این است که اگر در سیم کشی مشکلی وجود داشت به یو پی اس آسیبی وارد نشود یا لااقل کمترین خسارت ممکن ایجاد شود و ضمناً بار مصرفی از حد مجاز فراتر نباشد.

با یوپی‌اس از چه وسیله‌ای می‌توان محافظت کرد؟

امروزه هر دستگاهی که نگرانی قطع برق برنامه‌های حساس آن وجود دارد، باید از سیستم یو پی اس محافظت برق استفاده نماید. موارد استفاده یو پی اس :
• باتری یو پی اس APC در کامپیوترهای شخصی و شبکه‌های کوچک
• باتری یو پی اس APC در شبکه‌های LAN و WAN
• باتری یو پی اس در دستگاه‌های ذخیره اطلاعات
• باتری یو پی اس در تلفن‌های الکتریکی
• باتری یو پی اس در عملیات صنعتی (قیمت یو پی اس و فروش یو پی اس ارزان)
• باتری یو پی اس در سیستم‌های امنیتی و کنترل اتوماتیک ساختمان
• باتری یو پی اس در محافظ تجهیزات حساسی چون پزشکی (قیمت یو پی اس و فروش یو پی اس ارزان)
• باتری یو پی اس APC (قیمت یو پی اس و فروش یو پی اس ارزان) و سایر…

 

 

طرز استفاده صحیح و اصولی از یو پی اس

طرز استفاده صحیح و اصولی از یو پی اس

در آخر

قبل از خرید یو پی اس در ابتدا باید به نیاز خود یا کسب و کار خود توجه نمایید. در واقع باید به بودجه خود توجه داشته باشید و از آن مهم‌تر بدانید که نوسانات برقی چقدر بر تجارت شما تاثیرگذار خواهد بود.

اگر قطعی برق یک مشکل بزرگ برای کسب و کار شما است که منجر به از دست دادن اطلاعات می شود، بهتر است از منبع تغذیه آنلاین استفاده کنید.

این نوع، اگرچه گران است، اما بهترین و ایمن ترین محافظت را به شما ارائه می دهد. اما اگر قطعی برق و نوسانات برای شما مشکل ساز است و یک دردسر به حساب می آید، می توانید از انواع مختلفی از لاین اینتراکتیو استفاده کنید. در هنگام خرید این دستگاه باید به مصرف برق تجهیزات خود نیز توجه کنید.

اگر قصد خرید یو پی اس دارید می توانید از راهنمایی و مشاوره قبل از خرید کارشناسان ما در شرکت پویا توسعه افزار به صورت رایگان استفاده کنید.

جهت تماس با ما با شماره های ۸۸۳۴۳۴۰۰ و ۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ تماس حاصل فرمایید.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =