مقایسه لامپ کم مصرف و LED

مقایسه لامپ کم مصرف و LED

مقایسه لامپ کم مصرف و LED

در سال های گذشته بیشتر از لامپ های رشته ای برای روشنایی مکان های مختلف استفاده می شد که به مرور زمان جای خود را به لامپ های کم مصرف داد.

مقایسه لامپ کم مصرف و LED

 

اکنون با گسترش لامپ های ال ای دی و به دلیل کم مصرف بودن و طول عمر زیاد و سایر مزیت ها، مردم به تدریج به فکر جایگزینی لامپ های کم مصرف با لامپ های ال ای دی هستند. از این رو تصمیم گرفتیم در مقاله ای به مقایسه لامپ های LED و کم مصرف بپردازیم.

مقایسه لامپ ال ای دی و کم مصرف

لامپ کم مصرف

لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFL) در بازار به لامپ کم‌مصرف شناخته شده‌اند. این لامپ‌ها مصرف انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند اما در واقعیت نسبت به لامپ‌های ال ای دی، کم‌مصرف محسوب نمی‌شوند.

شاید بخواهید یک لامپ برای خانه یا محل کار خود بخرید، اما اطلاعات کافی برای انتخاب نورپردازی متناسب با نیاز خود ندارید. خواندن این مقاله راهنمای مختصری برای شما خواهد بود.
ابتدا باید از مشخصات لامپ LED (لامپ ال ای دی) و لامپ کم مصرف (لامپ فلورسنت فشرده) آگاهی داشت تا بتوانیم با دانش کافی خریدی مناسب انجام دهیم.

مزایای لامپ کم مصرف :

1. لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) به دلیل شکلی که دارند از پخش نور بسیار خوبی برخوردارند و برای مکان‌هایی که نیاز به روشنایی یکنواخت دارند مناسب هستند.

2. لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) قیمت پایین‌تری دارند.

معایب لامپ کم مصرف :

1. لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) مانند همه لامپ‌های فلورسنتی حاوی جیوه می‌باشند که باعث پیچیده‌تر شدن مراحل نابودسازی و بازیافت آنها می‌شود. بنابراین بازیافت غیراصولی این لامپ‌ها و رها کردن یا شکستن آنها در طبیعت منجر به آلوده شدن خاک، آب و هوا خواهد شد.

2. لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) به دلیل انتشار اشعه ماوراءبنفش (UV) و نور آبی برای سلامت انسان‌ها خطرناک‌اند و همچنین موجب ایجاد رنگ پریدگی در وسایلی که حساس به اشعه UV هستند، می‌شوند. (اشعه ماوراء‌بنفش به امواج کوتاه‌تر از امواج رنگ بنفش اطلاق می‌شود که به دلیل ضریب نفوذ بالایی که دارند می‌توانند بر سلامت انسان تأثیر گذارند)

3. با گذشت زمان قدرت نوردهی لامپ‌های کم‌مصرف (CFL) کاهش می‌یابد.

4. لامپ‌های کم‌مصرف هنگام زدن کلید با تأخیر روشن می‌شوند.

5. لامپ‌های کم‌مصرف در سرپیچ‌های دیمردار (دیمر وسیله‌ای جهت کم و زیاد کردن نور لامپ‌ها است) قابل استفاده نیستند.

6. در لامپ‌های CFL مقداری از نور به صورت نورهای اتلافی در پیچ و خم محفظه مارپیچ شیشه‌ای تلف می‌شوند.

7. لامپ‌های CFL نسبت به دمای محیط حساس هستند و دمای محیط می‌تواند بر روی عملکرد آن‌ها تأثیر بگذارد. این لامپ‌ها نسبت به دمای سرد حساس هستند که البته این موضوع برای استفاده از آن‌ها در محیط‌های سربسته حائز اهمیت نیست ولی در مناطق سردسیر نمی‌توانید در فضای آزاد استفاده کنید.

8. لامپ‌های کم‌مصرف برای کلیدزنی (روشن و خاموش شدن) متعدد مناسب نیستند. کلیدزنی متعدد روی طول عمر این لامپ‌ها تأثیر می‌گذارد.

مقایسه لامپ ال ای دی و کم مصرف

لامپ ال ای دی (LED) :

لامپ ال ای دی (Light Emitting Diode) نوعی از لامپ‌های حالت جامد است که برای روشنایی از دیود نورافشان، بهره می برد.

تکنولوژی ال‌ای‌دی روز به روز در حال پیشرفت و تکامل است و تولید نور و کیفیت روشنایی در آن‌ها بهتر می‌شود.

دامنه کاربرد LED بسیار گسترده است. گوشی موبایل و تلویزیون از میلیون‌ها ال ای دی تشکیل شده است. همین‌طور از مدل‌های مختلف ال ای دی برای تولید این لامپ‌ها استفاده می‌شود.

مزایای لامپ ال ای دی :

  • 1. مزیت بزرگ لامپ LED طول عمر بسیار زیاد آن‌ها است.
  • 2. میزان توان مصرفی لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) بسیار پایین است به طوری که در برخی منابع فوق‌کم‌مصرف نام‌گذاری شده‌اند.
  • 3. انواع لامپ‌های ال‌ای‌دی با توجه به زاویه باریک تابش برای اهداف نورپردازی کاملاً مناسب هستند.
  • 4. لامپ‌های LED حساس به کلیدزنی نیستند و تعداد دفعات خاموش یا روشن‌شدن بر طول عمر آن‌ها تأثیری ندارد. لذا در مکان‌هایی که دفعات کلیدزنی بالاست و مشکل سوختگی مداوم لامپ‌ها وجود دارد، انتخاب مناسبی می‌باشند.
  • 5. لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) پرتوهای فرابنفش و مادون قرمز تولید نمی‌کنند، در نتیجه هیچ آسیبی به سلامتی انسان نمی‌زنند. (اشعه مادون قرمز به امواج بلندتر از امواج رنگ قرمز اطلاق می‌شود که باعث تولید گرما می‌شوند.)
  • 6. لامپ‌های LED کاملاً بی خطر و سازگار با محیط زیست نیز می‌باشند.
  • 7. در لامپ‌ ال‌ای‌دی میزان نور اتلافی بسیار کم است.
  • 8. لامپ‌های ال ای دی گرمای بسیار کمی تولید می‌کنند و حتی در صورتی که برای مدت زیادی روشن باشند هم روی دمای محیط تأثیر چندانی ندارند.
  • 9. لامپ‌های LED طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارند و نور سفیدی که این محصولات از خود تولید می کنند بهتر از تمامی انواع لامپ‌ها است.
  • 10. نوری که لامپ‌های ال ای دی از خود منتشر می‌کنند، فاقد اثر استروبوسکوپیک (stroboscopic) و یا حالت سوسو زدن است.

معایب لامپ ال ای دی :

  • 1. لامپ‌های LED فقط در مکان‌هایی که دمای بالا سبب آسیب رسیدن به تکنولوژی LED می‌شود، استفاده نمی‌شوند در مکان‌هایی نظیر کارخانه‌های ذوب فلزات، کارخانه‌های بازیافت مواد و غیره به سرعت در این مکان مستهلک و خراب می‌شوند. (منابع LED سرمادوست هستند)
  • 2. قیمت این لامپ‌ها نسبت به سایر انواع لامپ‌های موجود در بازار بالا است.

مقایسه لامپ های LED و لامپ های کم مصرف از جنبه های مختلف قابل بررسی است، اما مهمترین آنها شامل پارامترهای زیر است:

•    بازده انرژی لامپ
•    عوامل زیست محیطی و سلامتی
•    طول عمر لامپ
•    قیمت و هزینه‌های لامپ

بازده انرژی لامپ :

بازده نور یا بازده یک لامپ، روشنایی لامپ (لومن) نسبت به مقدار انرژی الکتریکی مصرفی آن است. به عنوان مثال یک لامپ ال ای دی حبابی 100 وات با نوردهی 8500 لومن و مصرف 100 وات دارای راندمان 85 است.
در لامپ های فلورسنت کم مصرف، متوسط ​​خروجی نور 70 لومن بر وات است، در حالی که در برخی از فناوری های ساخت لامپ های LED به 300 لومن بر وات رسیده است. در لامپ های ال ای دی نوع SMD میزان نور لامپ حدود 161 لومن بر وات است. بنابراین لامپ های ال ای دی را می توان لامپ های فوق کم مصرف نامید. مصرف برق سالانه یک لامپ LED با 2800 لومن 105 کیلووات ساعت است، در حالی که در شرایط مشابه، یک لامپ فلورسنت کم انرژی حداقل 315 کیلووات ساعت برق مصرف می کند تا همین مقدار لومن را تامین کند.

مسائل زیست محیطی و سلامت (اشعه‌ها و مواد مضر) :

لامپ های فلورسنت می توانند از نظر فیزیکی برای افراد مضر باشند. اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از لامپ های فلورسنت می تواند بیماری هایی مانند اوتیسم، لوپوس و سرطان پوست را تشدید کند.

لامپ های فلورسنت فشرده حاوی جیوه هستند. بنابراین تخریب غیر اصولی آنها و رها یا شکستن آنها در طبیعت منجر به آلودگی محیط زیست و ایجاد مشکلاتی برای انسان و سایر موجودات زنده می شود.

نور LED هیچ گونه اشعه UV ساطع نمی کند. برخلاف سایر لامپ های گازی و مایع، در ساخت لامپ های ال ای دی از فناوری نور حالت جامد استفاده می شود و به همین دلیل این نوع نورپردازی مدرن در برابر ضربه و لرزش مقاوم است.

در ساخت لامپ های ال ای دی از فناوری های بدون سرب و کم مصرف استفاده می شود به طوری که روشنایی ال ای دی به چراغ سبز معروف است.

طول عمر :

معمولاً میانگین طول عمر لامپ ها در شرایط استاندارد اندازه گیری می شود. به عنوان مثال، لامپ های رشته ای متوسط ​​دارای طول عمر 1500 ساعت با قابلیت سوئیچینگ کم هستند. (قابلیت سوئیچینگ یا PWM تعداد دفعاتی است که یک لامپ روشن و خاموش می شود)

طول عمر لامپ های کم مصرف حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار ساعت است که ۵ تا ۷ برابر لامپ های رشته ای است. اما با توجه به اینکه لامپ های ال ای دی در شرایط عادی با قابلیت سوئیچینگ بالا حدود 60000 ساعت کار می کنند لذا لامپ های کم مصرف نسبت به لامپ های ال ای دی عمر بسیار کوتاهی دارند.

در لامپ های ال ای دی کلید زدن نامحدود است و تعداد دفعات خاموش یا روشن شدن آنها تاثیری در طول عمر آنها ندارد در حالی که در لامپ های کم مصرف این موضوع اهمیت دارد و با روشن و خاموش شدن لامپ باعث کاهش طول عمر می شود.

طول عمر بالای لامپ های با تکنولوژی LED باعث کاهش هزینه های جاری و نگهداری سیستم روشنایی می شود.

قیمت و هزینه‌ها :

معمولا لامپ های ال ای دی هزینه اولیه و ثابت بالاتری نسبت به لامپ های کم مصرف دارند. اما به مرور زمان استفاده از لامپ های ال ای دی توجیه اقتصادی بیشتری دارد و خرید آنها مقرون به صرفه تر است.

همانطور که گفته شد طول عمر لامپ های LED 4 تا 5 برابر بیشتر از لامپ های کم مصرف است. یعنی در طول مدت کارکرد یک لامپ ال ای دی، لامپ فلورسنت باید 5 بار تعویض شود. میزان مصرف انرژی الکتریکی لامپ های فلورسنت کم مصرف 3 تا 4 برابر لامپ های LED است.

بنابراین هزینه های فعلی لامپ های کم مصرف نیز بیشتر است و در دوره مصرف بهتر است لامپ های ال ای دی خریداری شود.

مقایسه لامپ ال ای دی و کم مصرف

مزایای لامپ کم مصرف

مهمترین مزایای که این محصول دارد و آشنایی با آنها می تواند برای شما هم جالب باشد موارد ذکر شده می باشد.

  • کاهش آلودگی های مربوط به تولید برق در نیروگاه ها
  • کاهش گرمای محیط
  • کاهش مصرف برق

معایب لامپ های کم مصرف

معایبی که می توان به آن ها اشاره کرد و بهتر است به آنها هم توجه شود مواردی چون :

  • تاخیر در روشن شدن
  • داشتن جیوه
  • قیمت بالا

در انتها کدام لامپ را بخریم بهتر است ؟

پس از مقایسه لامپ های LED و لامپ های کم مصرف از نظر بازده انرژی لامپ، عوامل محیطی و بهداشتی، عمر لامپ، قیمت و هزینه لامپ، در همه موارد، لامپ های LED نسبت به لامپ های کم مصرف برتری محسوسی دارند، اما مزیت اصلی آن مصرف برق کمتر و مسائل بهداشتی است.
توصیه ما در خرید لامپ ال ای دی این است که قبل از هر چیز به استاندارد و کیفیت لامپ توجه کنید.

برای خرید یو پی اس _ باطری ups _ استابلایزر و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۸۸۳۴۳۴۰۰ و ۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ با کارشناسان ما در شرکت پویا توسعه افزار در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 1 =