استابلایزر چیست و چه نوع کاربردی دارد؟

استابلایزر چیست و چه نوع کاربردی دارد؟

استابلایزر چیست ؟

استابلایزر (Stabilizer) در لغت به معنی دستگاهی است که از نوسان جلوگیری و آن را جبران میکند.
اغلب دستگاه ها و تجهیزات برقی که در اطراف ما وجود دارند ، باید با برقی با ولتاژ 220 ولت کار کنند. ولی  بسیاری از لوازم ها میتوانند با ولتاژی نزدیک به 220 هم به فعالیت خود ادامه دهند فقط به مرور زمان بهره وری آنها نیز کاهش می یابد و دچار استهلاک شدید میشوند.
زمانی دستگاه استابلایزر وارد عمل می شود که ولتاژ به شدت افت کند و یا برعکس بیش از اندازه افزایش پیدا کند و در مدت زمان کوتاهی باعث از بین رفتن نجهیزات شما می شود و این در صورتی است که هیچ یک از تجهیزات برقی، در مقابل نوسانات ولتاژ برق شهری گارانتی ندارند، بخاطر همین علت است که استابلایزرها تولید شده اند تا نگرانی که مصرف کننده ها از نوسانات ولتاژ دارند برطرف شود.

طبق تحقیقات انجام شده بیشترین عوامل خرابی لوازم برقی را می توان عوامل زیر دانست :

  •  نویزها
  • نوسانات
  •  افزایش و کاهش ولتاژ
  •  قطع و وصل ناگهانی برق

به همین دلیل خسارت هایی که بوجود می آید به وسیله این عوامل بیشتر در قسمت های گران قیمت و حساس دستگاه مانند: کمپرسور، موتور، پاور و غیره رخ می دهد. هزینه هایی که از خسارات احتمالی و عملکرد نامناسب یوپی اس در بیشتر مواقع بوجود می آید به مراتب بیشتر از هزینه جلوگیری و پیشگیری ( بهره برداری از استابلایزر ) می باشد.

انواع استابلایزر

استابلایزرها بسته به نیاز، کارکرد و عملکرد، انواع مختلفی دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

 انواع استابلایزر از نظر تکنولوژی و فناوری ساخت

استابلایزرهای رله ای(Relay) و استابلایزرهای سروو موتور دار(Servo) و استابلایزرهای استاتیکی(Static) ولی به تازگی مدل جدیدی از استابلایزرها تحت عنوان استابلایزر سوئیچینگ هم به تولید رسیده که انقلابی در صنعت جبران نوسانهای ولتاژ به حساب میرود.

انواع دستگاه استابلایزر از نظر توان و تعداد فاز ورودی

یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب و خرید استابلایزر ، توجه به توان مد نظر است. در بسیاری از واحدهای مسکونی و اداری یا حتی تجاری، سیستم های برق همگی تک فاز هستند و در واحد های صنعتی یا مراکز بزرگ تجاری، کنتورهای برق سه فاز وجود دارند. پس اگر بخواهیم بگوییم اولین گام برای انتخاب استابلایزر چیست، باید به تک فاز یا سه فاز بودن آن اشاره کنیم.

انواع استابلایزر از نظر کاربرد و موارد استفاده

شاید بسیاری از مشتریان استابلایزرهای برق، این دستگاه ها را برای مصارف خانگی و حفاظت از لوازم برقی منزل بخواهند.این نوع از این استابلایزرها را میتوان بر سر راه برق منزل قرار داد تا تمام تجهیزات برقی خانه، رگوله و تثبیت ولتاژ شوند.

 

استابلایزر چیست و چه نوع کاربردی دارد؟

استابلایزر چیست و چه نوع کاربردی دارد؟

نحوه ی کارکرد استابلایزر

بر خلاف محافظ های برق، استابلایزرها توان را کاهش نمی دهند و این کاهش یا افزایش ولتاژ را جبران میکنند. در واقع، اگر ولتاژ کاهش یابد، این ترانسفورماتورها ولتاژ را افزایش می دهند و بالعکس. به این ترتیب، دستگاه های شما خاموش نمی شوند، بلکه با بهترین ولتاژ نامی خود به کار خود ادامه می دهند.

تفاوت و تشابه استابلايزر با يو پی اس، اما یو پی اس ها عملکرد متفاوتی دارند. با ذخیره برق در باتری‌های خود، یو پی اس‌ها می‌توانند در صورت قطع برق، جریان و انرژی را به دستگاه‌های متصل را به خود وصل کرده و دوباره کار کنند.

در واقع یو پی اس ها در زمان قطعی برق و استابلایزر در زمان وصل برق برای جلوگیری از نوسان ولتاژ کاربرد دارند .حتی یو پی اس ها هم نیاز به استابلایزر دارند.

استابلایزرها میتوانند لوازم برقی را بیمه کنند!

مزایای استفاده از استابلایزر

1. تثبیت برق شهر:

برق شهر در معرض نوسانات ولتاژ است، بنابراین استفاده از تثبیت کننده ها می تواند با تثبیت ولتاژ، عمر و کارایی دستگاه های مصرف کننده را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

2. محافظت در مقابل اتصال کوتاه:

اگر به هر دلیلی اتصالی به خروجی یا مدارهای داخلی استابلایزر بوجود بیاید، دستگاه بلافاصله بصورت اتومات توسط میکروکنترلر نصب می شود و خروجی را به حداقل می رساند و مشکلی برای کاربر ایجاد نمی کند.

3. کاهش هزینه مصرف برق:

کاهش ولتاژ در شهر باعث اختلال در عملکرد تجهیزات و کاهش قابل توجه توان نامی و راندمان موتور الکتریکی می شود که باعث پایین آمدن و گرم شدن بیش از حد موتور الکتریکی و در نتیجه افزایش تلفات انرژی و در نهایت مصرف بیش از حد برق می شود.

4. محافظت در مقابل رعد و برق و نوسانات لحظه ای

محافظت در مقابل رعد و برق و های ولتاژ (High Voltage) و نوسانات لحظه ای و spike ها.

استابلایزر چیست و چه نوع کاربردی دارد؟

چگونه استابلایزر مناسب خود را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب استابلایزر مناسب باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. با توجه به اینکه در چه شرایط محیطی قرار دارید گرفته تا اینکه برای چه مقیاس و چه وسیله ی برقی اقدام به تهیه ی استابلایزر می کنید.

حالا نوبت آن است که نکات مهم در خرید استابلایزر را با هم بررسی کنیم.

1 – زمان خرید استابلایزر حتما توجه به توان مد نظر خود داشته باشید تا دستگاه استابلایزری ضعیف تر از مجموع توان دستگاه های خود خریداری نکنید.

2 – با توجه به وجود انواع تکنولوژی ها در ساخت دستگاه های استابلایزر، در هنگام خرید حتما به فناوری آن و نحوه نگهداری آن توجه کنید.

3 – با توجه به نسخه های مختلف چینی، ایرانی یا حتی اروپایی در ایران، پیش از خرید باید توجه کنید که تاییدیه های فنی آن دستگاه استابلایزر چیست. حتما از اصل بودن ترانس ها اطمینان حاصل کنید.

4 – خدمات پس از فروش مناسب یکی دیگر از نکات مهم در خرید استابلایزر است که پس از نیاز به تعمیرات استابلایزرها اهمیت می‌یابد.

5 – قیمت منصفانه با توجه به آنچه که هر استابلایزر در اختیار شما میگذارد میتواند یکی از معیارها در خرید استابلایزر باشد.

جهت مشاوره و ثبت سفارش با شماره های۸۸۳۴۳۴۰۰ و  ۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ تماس حاصل فرمایید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 12 =