تابلو برق یو پی اس چیست؟

تابلو برق یو پی اس چیست؟

تابلو برق یو پی اس چیست؟ و مزایای آن

در ابتدا باید بدانیم که یو پی اس چیست؟ منبع تغذیه اضطراری (UPS) دستگاهی است که برق مورد نیاز بارهای متصل را در صورت قطع برق یا قطع کامل برق تامین می کند.

انواع یو پی اس از نظر معماری عبارتند از: آنلاین، آفلاین و لاین اینتراکتیو. یو پی اس ها علاوه بر آماده نگه داشتن وسایل برقی، از انتقال اختلالات شبکه از جمله نوسانات مختلف ولتاژ به بارها جلوگیری می کنند و در نتیجه عمر مفید آنها افزایش می یابد.

تابلو برق معمولا یک جعبه فلزی درب دار است که معمولا در گوشه ای از خانه یا سازمان نصب می شود و وظیفه اصلی آن توزیع، توزیع و کنترل جریان مصرفی یک مجموعه است.

امروزه تقریبا تمامی مراکز بزرگ اعم از بیمارستان ها، فرودگاه ها، پاساژها، کارخانه ها و … دارای تابلوهای برق مجهز و صنعتی می باشند. یکی از کاربردهای تابلو برق (تابلوهای توزیع برق UPS) یا به اختصار تابلو برق UPS این است که پس از قطع برق، باتری پشتیبان یو پی اس وارد مدار شده و جریان DC آن توسط یک مبدل به جریان AC تبدیل می شود.

در مرحله بعد جریان خروجی یو پی اس با در نظر گرفتن شرایط حفاظت کامل وارد پنل یو پی اس می شود. در واقع از برد یو پی اس در نقش یک پنل مدیریتی برای توزیع و کنترل جریان یو پی اس و محافظت از آن در برابر دسترسی افراد و عوامل محیطی استفاده می شود.

تابلو توزیع برق چیست؟ برای انتقال انرژی الکتریکی از نیروگاه به مصرف کننده، به دستگاه هایی نیاز است که بتوانند این انرژی را برای مصرف کنندگان توزیع، تنظیم و کنترل کنند. این مجموعه در محفظه ای به نام تابلوی توزیع برق قرار می گیرد.

تابلو برق جعبه ای است که برای نگهداری تجهیزات کنترلی الکتریکی یا الکترونیکی، وسایل حفاظتی، برق ورودی و خروجی معکوس و مانند آن ساخته می شود. تمامی کابل های برق و کنترل در این پنل وارد شده و در آن محصور شده است.

پنل برق برای جلوگیری از تماس مستقیم کاربران با سیم ها و قطعات دارای ولتاژ برق و وارد نشدن برق گرفتگی به آنها استفاده می شود. تابلو برق وسیله ای برای محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر عوامل محیطی است.

تابلو یوپی اس چه کاربردهایی دارد؟

 

جلوگیری از دسترسی افراد به تجهیزات داخل تابلو

جلوگیری از برق گرفتگی افراد به دلیل تماس با این تجهیزات

دسترسی آسان و مطمئن به تجهیزات داخل

حفاظت از تجهیزات بر اثر ضربه و حوادث غیر مترقبه

پوشیده بودن محل سربندی کابل ها و زیبایی محیط

تابلو های UPS معمولاً برای جلوگیری از نوسانات الکتریکی و مشکلات ناشی از قطع برق با ورودی AC استفاده می شوند. این تابلوها علاوه بر کاربرد اصلی خود، وظیفه حفاظت از چندین وسیله الکتریکی کوچک مانند کامپیوتر تا چندین هزار وسیله الکتریکی مانند مراکز بزرگ کامپیوتری، مخابراتی و تجهیزات صنعتی مراکز صنعتی را بر عهده دارند.

 

تابلو برق یو پی اس چیست؟

تابلو برق یو پی اس چیست؟

مزایای استفاده از تابلو های برق ups چیست؟

 

جلوگیری از کاهش ناگهانی ولتاژ یا Power Sag :

کاهش ناگهانی ولتاژ برق یکی از چالش هایی است که معمولا بر اثر راه اندازی بارهای الکترو موتور در شبکه برق به وجود می آید. این موضوع موجب ایجاد خطای عملکرد، Crash کردن، Reset شدن سیستم های کامپیوتری و یا قفل کردن صفحه کلید های آن می شود. در چنین وضعیتی تابلو برق یو پی اس با عملکرد لحظه ای، توان مصرفی تجهیزات برقی را از باتری تامین کرده و پس از رفع اشکال در برق شهر ، به وضعیت عادی باز می گردد.

جلوگیری از افت طولانی ولتاژ یا Brown Out :

یکی دیگر از چالش های توزیع برق، افت طولانی مدت ولتاژ می باشد. در چنین وضعیتی ، عملکرد تابلو برق یو پی اس مشابه عملکرد آن در وضعیت قطع برق خواهد شد.

علاوه بر این می توان برای رفع این مشکل از استابیلایزر (تثبیت کننده ولتاژ) استفاده نمود که کاهش ولتاژ را جبران کرده و مصرف کننده هایی که حتی به تابلو های برق یوپی اس متصل نیستند را حمایت کند.

جلوگیری از افزایش شدید و ناگهانی ولتاژ یا Spike & Surge :

افزایش ناگهانی و ناگهانی ولتاژ در اثر رعد و برق و روشن شدن شبکه برق ایجاد می شود. البته مدارهای حفاظتی معمولاً در تابلوهای یو پی اس نصب می شوند که انرژی موجود را به دلیل این افزایش ولتاژ حذف می کنند.

جلوگیری از افزایش طولانی ولتاژ یا Over Voltage :

همانطور که می دانید، افزایش ولتاژ طولانی مدت در دستگاه های الکتریکی می تواند به برخی از قسمت های حساس سیستم های سخت افزاری آسیب برساند. در این شرایط معمولاً تابلوهای یو پی اس برق مصرف کنندگان را تامین می کنند و از اتصال برق شهر به مصرف کنندگان جلوگیری می کنند. به علاوه استفاده از استابلایزرها می تواند تا حدودی این مشکل را کنترل کند.

جلوگیری از ایجاد نویز :

صداها معمولاً در شبکه برق مصرف کنندگان مانند اجاق گاز و مایکروویو وجود دارد. این امواج باعث تداخل الکترومغناطیسی در خطوط برق شهر می شود. برای جلوگیری از نویز در شبکه های برق، معمولا در تابلوهای برق یو پی اس، بخشی به نام فیلتر در نظر گرفته می شود تا اثرات نویز بر روی وسایل برقی را تا حد زیادی کاهش دهد.

اجزاء تابلو برق UPS چیست؟

اجزاء موجود در یک تابل برق به طراحی و الزاماتی بستگی دارد، اما به طور کلی برخی از اجزا و سیستم ها در انواع تابلوهای UPS یافت می شوند، از جمله:

  • فیوز مینیاتوری: فیوز با قطع‏ کننده مینیاتوری که به اختصار MCB نامیده می‏شود، شبکه مصرف‏ کنندگان توان الکتریکی را در مقابل اتصال کوتاه و عبور جریان غیرمجاز محافظت می‏ کند و امروزه به عنوان قطعه ‏ای پرکاربرد در همه انواع تابلوهای یو پی اس مورد استفاده قرار می‏گیرد.
  • کلید اتوماتیک: وظیفه کلید اتوماتیک محافظت از بارها در مقابل اتصال کوتاه و جریان‏ کشی بالا است و دو تفاوت عمده با کلید مینیاتوری دارد: اول اینکه با بروز مشکل در مدار و قطع جریان الکتریکی بلافاصله مجددا آماده به کار است و دوم اینکه تعدادی کنتاکت فرعی در آن تعبیه شده است که با استفاده از آنها می‏ توان وضعیت فعلی کلید اتوماتیک (قطع، وصل، وقوع خطا) را از طریق چراغ هشدار متوجه شد.
  • کلید گردان (سلکتوری): با چرخاندن دسته سوئیچ گردان، جریان‏ های مختلف کنترل یا خاموش می‏ شوند که برای تغییر اتصالات در مدارات الکتریکی یا الکترونیکی به کار می ‏روند.
  • کلید دوطرفه تغییر حالت: کلید دو طرفه مسیر جریان ورودی یا خروجی را تغییر می‏ دهد. به طور مثال در تابلو یو پی اس در حالتی که دستگاه یو پی اس به دلیل سرویس دوره‏ ای از مدار خارج می‏شود، با استفاده از کلید دو طرفه، جریان برق مصرفی بر روی شبکه برق اصلی قرار می‏گیرد.
  • ترمینال ورودی: به منظور رعایت قواعد ایمنی و جلوگیری از بروز حوادث در تابلو یو پی اس، کابل توان تجهیزات بطور مستقیم به منبع توان وصل نمی‏ شود بلکه وارد یک ترمینال می‏ شود و کابل‏ های شبکه از سوی دیگر ترمینال وارد آن شده و اتصال برقرار می‏ گردد. کابل‏ ها می‏توان شامل فاز، نول یا ارت باشد.
  • شینه نول و شینه ارت: اگر در تابلو یو پی اس از ترمینال برای اتصال کابل‏ های نول و ارت استفاده نشود، می‏توان از شینه برای این کار استفاده کرد.
  • چراغ هشدار: چراغ هشدار بعنوان یکی از علائم هشداردهنده، وضعیت جریان در تابلو برق را نشان می‏ دهد.
  • ولت‏سنج و آمپرسنج: برای اندازه‏ گیری میزان جریان و ولتاژ خطوط، معمولا یک مولتی‏ متر در بخش قابل رؤیت نصب می‏ شود تا وسط پرسنل مربوطه قابل رؤیت و استفاده باشد.
  • ترانس: ترانس داخل پنل یو پی اس نصب شده و جریان و ولتاژ را اندازه‏ گیری می‏ کند.
  • روکش سیم: برای پوشش سیم‏ های داخل تابلو توزیع برق یو پی اس از روکش سیم استفاده می‏ شود.
  • ریل: بر روی بدنه داخلی تابلو یو پی اس نصب می ‏شود و تجهیزات بر روی آن سوار می ‏شوند.
  • کلید سوئیچی: درب تابلو توزیع برق یو پی اس با استفاده از کلید سوئیچی باز و بسته می‏ شود. کلید سوئیچی مانع از باز شدن درب تابلو برق توسط افراد ناشناس و دستکاری‏ های احتمالی می‏ شود.
تابلو برق یو پی اس چیست؟

تابلو برق یو پی اس چیست؟

چه وسایلی را نمی توان به UPS وصل نمود؟

یو پی اس معمولا دستگاهی انعطاف پذیر است ، اما نوع خاصی از بارها هستند که نباید آنها را به روش متدوال به یو پی اس وصل نمود ، این بارها عبارتند از :

  1.  لامپهای فلورسنت یا لامپهای گازی
  2. موتورها و کمپرسورها
  3. دستگهاههای تهویه مطبوع
  4. پرینترهای لیزری

برای اطلاعات بیشتر با شماره های ۸۸۳۴۳۴۰۰ و ۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱ با مشاوران ما در شرکت پویا توسعه افزار در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + پنج =