کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها

کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها
کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها

کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها

امروزه در کلینیک ها و به خصوص در بیمارستان ها، شرکت ها، کارخانجات و … کلیه مراکز بهداشتی درمانی  از سیستم های برق اضطراری یا یو پی اس استفاده می شود. یو پی اس باید مورد استفاده قرار گیرد زیرا قطع برق می تواند صدمات جبران ناپذیری به زندگی وارد کند.
در این شرایط باید توجه داشت که زندگی بسیاری از بیماران کرونایی به سیستم تنفسی بستگی دارد و در صورت قطع ناگهانی برق و در نتیجه از کار افتادن دستگاه اکسیژن ساز برق می تواند صدمات جبران ناپذیری به سلامت  آن ها وارد کندو حتی منجر به فوت شان شود.
این تنها یکی از مشکلاتی است که در مراکز درمانی هنگام قطعی برق مواجه می شوید، مشکلاتی از قبیل، سطح فشار لازم اکسیژن خصوصا برای آی‌سی‌یو ها، کولر یا وسیله تهویه هوا، تخریب زیرساخت‌ها و  تجهیزات بیمارستانی و دستگاه‌هایی مانند سی تی اسکن، سونوگرافی و… می توان نام برد.
بنابراین، استفاده از یو پی اس برای اتصال این دستگاهها به برق ضروری است.

با توجه به تنوع زیاد سیستم های UPS موجود برای بیمارستان ها، در انتخاب باید دقت زیادی به خرج داد.

مفهوم یو پی اس (UPS)

یو پی اس  مخف (Uninterruptible Power Supply) به فارسی منبع تغذیه بدون وقفه است، به این معنی که برق مورد نیاز دستگاه های متصل به آن از طریق انرژی ذخیره شده در باتری تأمین می شود که در صورت قطع برق، بدون وقفه توان بار لازم دستگاه ها را فراهم می کند. یو پی اس با باتری کار می کند و درصورت متصل بودن برق شهر، از آن برای شارژ باتری استفاده می کند و اگر برق شهر قطع شود، آن را از مدار خارج کرده و باتری را وارد مدار می کند.

وظایف دستگاه یو پی اس

تنظیم کردن و اصلاح نمودن و یا افزایش و کاهش دادن ولتاژهای خروجی و ورودی ، با هدف فراهم کردن یک ولتاژ قابل قبول برای دستگاه.

مهیا نمودن برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده با کیفیت مطلوب و به صورت پیوسته.

همه این موارد در هنگامی رخ می دهد که تامین کننده برق منطقه ای ، دچار مشکلات کلی و یا جزئی گردد.

وظیفه اصلی یو پی اس ایجاد یک اتصال مستقیم مطمئن در هنگام نوسانات شدید برق و قطع برق است تا دستگاه الکترونیکی که به آن متصل است دچار مشکل و خرابی نشود.

یو پی اس برای تامین برق خود از دو منبع استفاده می کند. اولین منبع برق محل است که توسط دوشاخه ها به یکدیگر متصل شده و بدین ترتیب برق مورد نیاز دستگاه را تامین می کند.

اگر برق قطع شود، یو پی اس روشن می شود و برق مورد نیاز دستگاه را با برق ذخیره شده در باتری های آن تامین می کند. باتری یو پی اس معمولاً غیرفعال است، به این معنی که منبع تغذیه لوازم الکترونیکی از طریق برق تغذیه می شود و باتری یو پی اس نیز به همین ترتیب شارژ می شود.

کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها

کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها

انواع یو پی اس

UPS ها بر اساس ساختار و عملکردشان سه نوع هستند:

  1.  یو پی اس آنلاین (online)
  2.  یو پی اس لاین اینتر اکتیو (Line interactive)
  3.  یو پی اس آفلاین (offline)

یو پی اس آنلاین

با روش تبدیل دوگانه می باشد. یو پی اس آنلاین برای شارژ باتری به طور مداوم و پیوسته ولتاژ متناسب را به ولتاژ مستقیم تبدیل می کند. در مواقع اضطراری یو پی اس ها نیاز به تعویض مکانیکی بار خروجی دارند، بنابراین تاخیری در منبع تغذیه خروجی وجود ندارد، بنابراین تاخیر 30 میلی ثانیه است.

یو پی اس آفلاین

در شرایط عادی، یک یو پی اس آفلاین ارتباط ورودی و خروجی را از طریق اتصال مستقیم الکتریکی برقرار می کند. UPS آفلاین معمولاً بارهای خروجی را مستقیماً از طریق برق ورودی توزیع می کند و هنگامی که ولتاژ ورودی کمتر یا بالاتر از مقدار استاندارد باشد، اینورتر خروجی UPS را فعال می کند. بارهای خروجی توسط یک باتری تغذیه می شوند. شکل موج دریا پی اس های آفلاین سینوسی است

یو پی اس های لاین اینتراکتیو

یو پی اس های لاین اینتراکتیور شباهت زیادی به یو پی اس آفلاین دارند و شکل مشترک یو پی اس سینوسی است. در شرایط عادی، یو پی اس هایلاین اینتراکتیو می توانند محدوده ولتاژ را از طریق ترانسفورماتور خودکار تنظیم کنند و یک اتصال ورودی و خروجی باتری را در حالت شارژ برقرار کنند.

اجزاء یو پی اس

باتری : با هدف ذخیره سازی انرژی الکتریکی و بهره گیری به عنوان منبع انرژی الکتریکی در یو پی اس.

اینورتور : به منظور تبدیل نمودن جریان مستقیم به متناوب.

شارژر : با هدف شارژ کردن باتری یو پی اس و تبدیل جریان متناوب به مستقیم.

یکسوساز یا رکتیفایر : به منظور تبدیل نمودن جریان متناوب ورودی به جریان مستقیم.

آزمایشگاه

یا آزمایشگاه یکی از نام‌های مکان‌هایی در این محیط است که با کمک انواع آزمایش‌های علمی، مواد، تجهیزات و تجهیزات تخصصی، هدف آن دسترسی و دستیابی به نتایج خاص است.

آزمایشگاه ها در سال های اخیر پیشرفت های جدیدی دریافت کرده اند. در دهه های گذشته فناوری های ارتباطی کند و در عین حال دارای قابلیت های محدودی بودند.

آزمایشگاه ها به طور کلی با توجه به نوع کار به گروه های مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از: آزمایشگاه های فیزیک، آزمایشگاه های شیمی، آزمایشگاه های کامپیوتر، آزمایشگاه های بهداشت و آزمایشگاه های پزشکی و تشخیص سلامت. هر یک از این آزمایشگاه ها بسته به نوع اهداف، فعالیت ها و وظایف مختلفی دارند. و در عین حال به تجهیزات خاصی نیاز دارند. در این مرحله، اکثر این ابزارها و تجهیزات برای عملکرد و عملکرد صحیح نیاز به برق متناوب بدون هیچ گونه نوسانی دارند.

دسته بندی آزمایشگاه ها

آزمایشگاه ها در حالت کلی به ۴ سطح یا دسته تقسیم بندی می شوند که سطح ۲ آنان همانند آزمایشگاه های دانشگاه و بیمارستان ها ، دارای هود و یک سری امکانات امنیتی ابتدایی می باشند که در آنان بر روی عواملی با بیماری زایی کم آزمایش صورت می گیرد و بررسی می شود .

در سطح ۳ عوامل خطرناکی که دارای بیماری زایی بالا هستند ؛ نگهداری می شوند که این گونه آزمایشگاه ها مجهز به فیلتراسیون هوا ، آن هم با دقت بالا می باشند . سطح ۴ که دارای ایمنی فوق العاده ای می باشد ؛  با هدف نگهداری از ویروس های مهلک مورد استفاده قرار می گیرد ؛ لذا لازم است که ایمنی این نوع آزمایشگاه ها در بالاترین سطح ممکن باشد و در عین حال این گونه آزمایش گاه ها ،  به سیستم های برق متناوبی دسترسی داشته باشند.

تجهیزات آزمایشگاهی

ابزار آزمایشگاهی در واقع مجموعه ای از ابزارها و تجهیزاتی هستند که توسط دانشمندان و متخصصان در آزمایشگاه استفاده می شود.

هر نوع آزمایشگاه بسته به کارایی خود دارای تجهیزاتی مانند هود، اتوکلاو، چنگال و جوجه کشی، اتونومایزر، سانتریفیوژ، میکروسکوپ، پلیت، اسلاید و … می باشد. اکثر این ابزارها در هنگام انجام آزمایش ها نیاز به دسترسی کافی و عمومی به برق دارند.

استفاده از یو پی اس در آزمایشگاه ها

استفاده از یو پی اس های آزمایشگاهی از تجهیزات حساس در برابر نوسانات برق محافظت می کند.

مشکلات آسیب مانند نوسانات ولتاژ بالا و ند می تواند دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد و در طول و بین تست ها تراز آن را مختل کند. در نتیجه اعتماد به نتایج دستگاه ها کاهش می یابد. علاوه بر این، هنگامی که این دستگاه ها آسیب می بینند، هزینه های هنگفتی برای تعمیر یا خرید دستگاه جدید به همراه دارد.

 

کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها

کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها

اهمیت استفاده از یو پی اس در صنعت پزشکی

هر گونه نقص این دستگاه ها می تواند خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. تجهیزات مورد استفاده در قسمت های مختلف مرکز برای عملکرد صحیح نیاز به منبع تغذیه دارند و در برخی از دستگاه ها قطعی برق می تواند جان بیمار را به خطر بیندازد.

یوپی اس برای دستگاه های پزشکی عملکرد بی وقفه آنها را به عنوان منبع تغذیه پشتیبان تضمین می کند. این به نوبه خود جان بیمار را نجات می دهد و از آسیب به دستگاه پزشکی جلوگیری می کند.

نوسانات ولتاژ در دستگاه های حساس می تواند از شروع به کار دستگاه جلوگیری کند، به عنوان مثال دستگاه های ام آر آی و سی تی اسکن که برای عملکرد مطلوب نیاز به برق با کیفیت بالایی دارند.

یو پی اس ها به دلیل فیلترهای خاصی که این دستگاه ها دارند این امکان را فراهم می کنند. به علاوه در بیشتر موارد استفاده ازاستابلایزرها نیز توصیه می شود.

علاوه بر لزوم استفاده از یو پی اس در تجهیزات پزشکی مراکز درمانی، عملکرد صحیح و بدون وقفه آسانسورهای بیمار بسیار حائز اهمیت است و خرابی آن ها می تواند مشکلاتی را در کار به وجود آورد که می تواند به بیماران کمک کند.

همچنین می‌توان به اهمیت نقش آنها در تامین برق بخش‌های مختلف از جمله پذیرش بیمارستان، اتاق‌های حسابداری، آرشیو پزشکی، اتاق‌های عمل و بخش‌های ICU و بخش‌های CCU و راهروهای عمومی اشاره کرد.

هدف از استفاده از یوپی اس برای تجهیزات بیمارستانی شامل، تامین برق اضطراری ، نویزگیری و حذف نوسانات برق ، بالابردن کیفیت برق متناوب ، تامین برق در شرایط پیک مصرف و جلوگیری به اضافه بار جریان به سیم کشی است.

می توان گفت به طور کل UPS در دستگاه های زیر که از مهم ترین تجهیزات بیمارستانی و پزشکی هستند استفاده می شود و کاربرد دارند :

یو پی اس برای آنژیوگرافی

یو پی اس برای ام آر آی

یو پی اس برای سی تی اسکن

یو پی اس دستگاه ونتیلاتور

یو پی اس رادیولوژی

یوپی اس برای سونوگرافی

توان مورد نیاز یو پی اس تجهیزات پزشکی و بیمارستانی

به ندرت پیش می آید که همه تجهیزات یک بیمارستان یا آزمایشگاه با هم کار کنند و همه بخواهند در زمان قطع برق فعال باشند، بنابراین مهم است برای انتخاب توان دستگاه یوپی اس که کدام تجهیزات ضروری اند و نیازمند اتصال به UPS هستند.

بر این اساس نمی توان توان مشخصی را برای این تجهیزات مشخص کرد، می توانید برای مشاوره و انتخاب بهترین یو پی اس با همکاران فروش شرکت پویا توسعه افزار تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

 

کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها

کاربرد یو پی اس در بیمارستان ها

جمع بندی

در این مقاله به برسی برق اضطراری برای بیمارستان پرداختیم، انواع وعملکرد آن ها را توضیح داده ایم پس با مطالعه مطالب گفته شده می توانید اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید.

تسلا یکی از مجهزترین و تخصصی ترین مراکزعرضه برق اضطراری یو پی اس به مشتریان است  و با جدیدترین تجهیزات آماده خدمت رسانی است.

خریداران و مشتریان می توانند برای دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم جهت خرید برق اضطراری بیمارستان (UPS)  با شماره تلفن های زیر با ما تماس بگیرند.

جهت ارتباط با کارشناسان فروش شرکت و مشاوره رایگان با شماره های ۰۳ – ۸۸۳۴۵۶۰۱
در تماس باشید .
مطالب پیشنهادی